Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 23/11 2024 klokken 08:11
Normalt ser vi kun de små hold kører ud på banen, når Q1 starter, men i Las Vegas, så vi alle komme ud, med undtagelse af de to fra HAAS holdet, der af uvisse årsager, satsede på at alle de andre gjorde banen klar til dem.
Denne taktik, holdt for HAAS, men det var tæt på at gå galt for Kevin, der missede sidt sidste forsøg. Men han kom lige nøjagtigt videre, kun med Zhou bag sig, der overraskende kom med som sidste mand.
I front, var det igen Mercedes der dominerede Q1, men Verstappen var med helt i top, mens holdkammerat Perez, må være tæt på at have sat sig af holdet, ved at ryge ud i Q1.
Ud over Perez, var det ikke overraskende Lance Stroll i Aston Martin, der lige nåede at få sin bil ud på banen, der ikke kom videre.
Bottas formåede heller ikke at sætte en tid, der kunne bruges til noget, og røg ud sammen med
Q2 blev afsluttet med et kæmpe crach, da Colapinto som bagerste mand, satsede hele butikken og ramte barrieren. Den meget smadret Williams, betød nok også, at vi næppe vil se ham til start til løbet, da Williams simpelthen ikke har reservedele nok tilbage.
Desværre for Magnussen, kom Colapintos uheld så sent, at de kørere der var foran ham, fik lov til at sætte deres tid, hvilket sendte Magnussen ud efter Q2.
Hülkenberg var for første gang i denne weekend, foran Magnussen, og kom med videre ti lQ3.
Ud over Colapinto og Magnussen, var det slut for Lawson, Zhou og Ocon.
Pausen efter Q2 blev væsentligt forlænget som følge af uheldet, hvilket betød at banen tabte noget af det den havde vundet, men hvor stor en betydning det ville få, måtte vi vente med at se.
Da vi endelig kom i gang med Q3, var der igen travlhed ud af pitten.
Efter de første tider var sat, var Russell ikke overraskende hurtigst, men lidt overraskende var de næste pladser besat af Sainz og Verstappen, der her var lige foran Norris.
Hammilton fik modsat ikke sat en brugbar tid, da han missede et sving og måtte afbryde sin omgang.
Da der var lige omkring 3 minutter igen, begyndte de så at komme ud til deres sidste forsøg.
Sidste mand der kom ud, var George Russell, der ville give sig selv de mest optimale betingelser, med et sats han havde råd til, da han på dette tidspunkt havde pole.
Hamilton bummer igen sin omgang og ser ud til at starte P10.
Modsat hænger alt sammen for Russell i den anden Mercedes, der sikre sig Pole.
Ferrari var stærke og sag kort på P1 og P2, men endte på P2 og P4, med Sainz som den hurtigste af de to.
Det var meget overraskende Pierre Gasly der kom ind på P3, mellem de to Ferrarier, mens Verstappen sluttede på P5, foran Norris.
Skulle resultatet på løbet, blive som kvalifikationen, vil Verstappen blive verdensmester.
Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.
P. |
Kører |
Team |
Dæk |
Tid |
Omg |