Max Verstappen kan snart finde sig selv bag rattet i en detunet klubbil med startnummer på døren og navn med tusch på bagruden. Alt sammen for at få lov til at køre "rigtigt" race på legendariske Nordschleife ved Nürburg Tyskland.
Ifølge F1-kommentatoren Alex Brundle skal Red Bull-stjernen gennem to mindre løb på Nürburgring for at sikre sig en DMSB Nordschleife-licens – og det er ikke bare noget, man får stukket i hånden, selv hvis man hedder Max og har fire VM-titler i bæltet.
Således blev Verstappen for nylig spottet i en Ferrari 296 GT3 på den legendariske tyske bane, angiveligt under dæknavnet “Franz Hermann”. Men internettet er hurtigt, og kort efter måtte hollænderen selv smide billeder op af sit lille eventyr.
Rygterne svirrede – og blev hurtigt bekræftet: Verstappen har ambitioner om at deltage i Nürburgrings prestigefyldte 24-timers løb, og til det kræves en særlig licens. Den kommer dog ikke uden sved på panden og lidt ydmyghed bag rattet.
Alex Brundle forklarer på X, at reglerne er benhårde – og ens for alle:
“Hvis Max Verstappen vil køre GT3 på Nürburgring, skal han gennem to løb på 14 omgange i alt – i en bil, der minder om en detunet Cayman. For at få A-licensen. Min far gjorde det samme for nogle år siden, og reglerne er ret militante.”
Og det stopper ikke dér:
“Der er ingen undtagelser. Så måske får vi snart MV at se i en klubspecifik BMW eller Porsche. Jeg synes, det ville være fedt.”
Da en fan bemærkede, at en FIA-superlicens burde være nok til at trumfe lokale krav, svarede Brundle tørt:
“Det skulle man tro… men det er det ikke.”
En F1 Superlicens er ikke tilstrækkeligt. Her ses Max Verstappen under Australiens Grand Prix 2025
Copyright Red Bull Contentpool
Verstappen har længe luftet drømmen om at stille op i 24-timersløbet Le Mans – oprindeligt med sin far Jos og Fernando Alonso som makkerpar. Men far Verstappen har ifølge Max selv takket pænt nej.
“Han er stadig god bag rattet, men han vil ikke. Det er fint. Nu leder vi efter en tredje kører. Jeg har mange venner, der kører racerløb – så det bliver ikke let at vælge,” udtalte verdensmesteren om sin hede drøm.
Så mens Verstappen jagter pokaler i Formel 1, lurer der måske snart et klubræs i en næsten anonym GT4-bil – alt for at få en DMSB-licens.
Og måske lidt for kærligheden til fart i alle former.