Monacos GP: 1. frie træning

Formel 1 feltet er nået til Monaco, hvor alt andet end løbet, er yderst sekulært. Denne første træning, var fyldt med action og Alex Albon i Williams, hjalp de øvrige til en tidligere pause, da han med få minutter tilbage, satte bilen i vægen.

Monaco GP fredag . Copyright Haas F1

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 26/5 2023 klokken 14:05

Det er ikke ofte, at man ser samme mængde af biler hurtigt ude på banen, til den første tærning, som man så i dag da Monaco weekenden blev skudt i gang.

Mercedes kom til start med en næsten helt ny bil, hvilket har været med til at øge forventningerne til dem, mens mange har spået, at det skal være Alonsos weekend og at Ferrari havde det bedste værktøj til denne weekend.

Mens de lokale håbede på at det skulle være Charles Leclerc i Ferrari, der skulle sætte sig på hurtigste tid, var det holdkammerart Carlos Sainz Jr. der formåede netop dette.

Men det var som spået, Fernando Alonso der var tættest på, mens Hamilton satte sig på P3.

Russell i den anden Mercedes, fandt sig ikke lige så godt til rette i den nye bil, hvilket betød at han sluttede nede som nummer 15, markant langsommere end Hamilton.

Perez var hurtigste Red Bull mand på P4, mens Verstappen, der flere gange klagede over bilen, kun fik sat en tid der var god nok til P6, lige efter Leclerc.

Netop Leclerc så vi kæmpe hårdt med bilen, som om at han forsøgte et setup, der hverken passede ham eller bil, for at kører hurtigere. Det var utroligt tæt på at koste ham en tir i vægen.

Kevin Magnussen var hurtigste mand hos HAAS, på P11, mens Hülkenberg fandt en barriere til sit ene baghjul, som betød at han måtte halte hjem på tre hjul, med skader der ikke fik ham ud igen.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Carlos Sainz Jr. Ferrari
P
1:13.372 + 0.000 26
2. Fernando Alonso Aston Martin F1 Team
P
1:13.710 + 0.338 28
3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:14.035 + 0.663 27
4. Sergio Perez Red Bull Racing
P
1:14.038 + 0.666 27
5. Charles Leclerc Ferrari
P
1:14.093 + 0.721 24
6. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:14.244 + 0.872 26
7. Lando Norris McLaren
P
1:14.467 + 1.095 25
8. Esteban Ocon Alpine F1
P
1:14.585 + 1.213 29
9. Lance Stroll Aston Martin F1 Team
P
1:14.653 + 1.281 28
10. Alexander Albon Williams
P
1:14.666 + 1.294 32
12. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:14.725 + 1.353 29
13. Yuki Tsunoda Scuderia AlphaTauri
P
1:14.820 + 1.448 29
14. Pierre Gasly Alpine F1
P
1:14.866 + 1.494 30
15. George Russell Mercedes AMG
P
1:15.066 + 1.694 24
16. Nyck de Vries Scuderia AlphaTauri
P
1:15.083 + 1.711 33
17. Oscar Piastri McLaren
P
1:15.192 + 1.820 32
18. Logan Sargeant Williams
P
1:15.557 + 2.185 30
20. Nico Hülkenberg Haas F1 Team
P
1:15.785 + 2.413 17
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Optakt til Monacos Grand Prix Monacos GP: 2. frie træning »