Interview med Carlos Sainz Jr. 2/2

BMF1 fik lov til at møde Carlos Sainz Jr. inden det blev sommerferie til en snak om hvordan det er at være i F1 og takle de udfordringer det er at være F1 kører. Her kan du læse sidste del af interviewet.

Carlos Sainz Jr. . Copyright BMF1

Af: René Ogrocki (ro@bmf1.dk) d. 14/8 2019 klokken 12:08

Hvordan takler du den interne konkurrence med Lando Norris som der altid er på et F1 hold?
”Det er meget det samme som at kørere mod de andre konkurrenter. Jeg prøver altid at være hurtigere end min holdkammerat. Jeg mener at det er normalt. Forskellen mellem Lando og mig, og de andre kørere er at når vi er udenfor banen, så har vi et godt venskab.”

Hvad er dine ambitioner indenfor de næste 3 år?
”Mine ambitioner i år og næste år må være at være med til at skabe fremgang hos McLaren. Jeg håber i 2021 vi får nye muligheder, hvad det vil være, ved jeg ikke, men det kunne være at blive hos McLaren for jeg tænker ikke på at køre for andre hold. Jeg vil gerne være med til at bygge noget op, men ingen ved hvad der sker om 2 til 3 år, så jeg vil helst ikke udtale mig om det. Jeg ved at jeg har en god mulighed her hos McLaren, så hvorfor tænke på hvad der sker om 3 år, når det går godt lige nu hos det hold jeg er hos nu.”

Vi ser nye kører komme frem som Charles Leclerc og Max Verstappen, ser du frem til kampen med dem?
”Ja, det bliver sjovt at kæmpe mod de nye talenter der kommer frem. Der kommer heldigvis flere nye kørere til, og det er kører som Lando Norris, George Russell, Charles Leclerc, Max Verstappen og mig selv. Jeg håber over årene at der bliver mere og tættere konkurrence mellem holdene og kørerne, og ikke bare tre hold som slås om mesterskabet.”

Carlos Sainz Jr., Silverstone GPCarlos Sainz Jr., Silverstone GP
Copyright BMF1


Hvilken bane er din favorit bane og hvorfor?
”Det må være Spa, Suzuka og Monaco, de mere klassiske baner. Typisk hurtige baner med klassiske sving og langsider. Jeg føler at man prøver at få nye baner ind med anden form for afkørsel, såsom Paul Ricard, hvor du kan køre over grænsen, men du bliver ikke straffet fordi der er kæmpe asfalt areal du kan køre af på og komme ind igen. Jeg synes det er vigtigere at holde fast i de baner med traditionel afkørsel hvor der ligger grus, så undgår du de episoder hvor nogle ligger og skubber andre af uden at det få konsekvenser, men man kan bare køre videre, og endda opnå en fordel af det. Det er helt forkert efter min mening. FIA har muligheden for at ændre, så der er flere baner med grus i svingene, men det kommer til at tage tid.”

Du er en kendt person, er der en bagside ved at være kendt?
”Er jeg kendt? Jeg er kendt i Spanien. Jeg synes ikke der er nogen bagside, men selvfølgelig når det kommer til ens privatliv. Der er meget medie opmærksomhed når jeg er hjemme, men det er ok, og jeg har ikke noget imod opmærksomheden.”

Føler du at du er trådt ud af din fars skygge som var verdensmester i rally?
”Ja det synes jeg, jeg vil altid være søn af Carlos Sainz. Det han opnåede, var fantastik, og jeg tror at det har hjulpet mig mod hvor jeg er i dag. Jeg er i F1 for det jeg har opnået på banen, ikke at være søn til Carlos Sainz.”

Hvornår er du mest lykkelig?
”Det må være lørdag og søndag aften hvor jeg har haft en god kvalifikation, og et godt løb. Det er der jeg som racerkører er mest lykkelig. Når jeg ikke er F1 kører, så er det når jeg er hjemme, når jeg er samme med min familie, venner og kæreste.”

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Udvikling og afvikling hos HAAS McLaren vil halvere »