• Forside

Mindre opblødning i testreglementet

Under gårsdagens møde i WMSC i Paris blev der blødet lidt op for det ellers hermetisk lukkede testforbud. En mindre bagatel, som dog kan få stor betydning for de unge kørere, som ellers ikke har en chance for at teste en Formel 1-bil.

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 18/3 2009 klokken 02:03

Der blev vedtaget to ændringer til det nuværende testreglement for 2009. Indførelsen af tre ’junior’-dage efter den igangværende sæsonsafslutning og den 31. december 2009. Det giver muligheden for at prøve nogle nye kørere af.

Der sættes dog visse restriktioner på juniorkørerne. For at få tilladelse til at teste må køreren ikke have deltaget i mere end to Formel 1-løb indenfor de seneste 24 måneder, og/eller køreren må ikke have haft mere end fire testdage indenfor de sidste 24 måneder.

Henki Waldschmidt kører ud på sin første test i Toyota TF108. Bahrain, 2008.

Det betyder, at en kører som Bruno Senna kan få lov at teste efter sæsonafslutningen, mens tidligere BMW testkører Marko Asmer med fem tests ikke kan komme i betragtning.

Slutteligt blev der indført otte testdage, hvor holdene må udføre aerodynamiske tests. Det betyder, at bilerne må køre op og ned af en FIA-godkendt langside, men de må ikke køre banen rundt. Det kunne være langsiden på Catalunya-banen, der er meget lang eller en landingsbane som FIA godkender til straigtline-tests.

Karun Chandhok er en af de kørere, der kan få lov at teste efter sæsonen

De otte tests kan, men behøves ikke, afvikles fra sæsonen starter i Australien til den slutter i Abu Dhabi.

Det er ikke meget, men absolut en begyndelse.