• Forside

Nico vil have ændret vægtreglerne

Minimumsvægten for en Formel 1-bil inklusiv kører er 605 kg. Men denne minimumsgrænse skal ændres, hvis man spørger Nico Rosberg. Indførelsen af KERS straffer de tungere og større kørere. Hvordan man gør det mere fair skal man snakke om i GPDA.

Nico Rosberg udenfor Ristorante El Cordobes i Monza. ( . Copyright Peter Hartig

Af: Michael Ewert (mew@bmf1.dk) d. 31/1 2009 klokken 19:01

Selv om Formel 1-kørere ikke er tunge personer, så vejer de høje personer ofte mere end de små. Det har altid været et problem, men med indførelsen af KERS betyder vægten endnu mere. For minimumsvægten er stadig 605 kg inklusiv kører.

Nico Hülkenberg (Williams' testkører) er en høj kører. Det er et problem i en sport, hvor kørerne helst skal være jockey-størrelse, men lige så meget fordi højden også medfører mere vægt.

Problemet er, at KERS vejer et sted mellem 25 og 40 kg afhængig af type og størrelse. Den vægt iberegnes minimumsvægten, og det betyder, at de tungere kørere får mindre ballast at placere i bilerne. For Nico Rosberg betyder det, at han med sin vægt på ca. 70 kg vil have KERS-vægten mindre at lege med.

Man kan så sige, at det er samme problem for alle kørere, men alligevel vil en fluevægt som Nick Heidfeld have en vægtmæssig fordel i forhold til den lidt mere bastante holdkammerat Robert Kubica. Fernando Alonso og Kimi Räikkönen er to kørere, som er blevet trimmet over vinteren.

Det samme er Nico Rosberg. Til det amerikanske magasin ’Speedweek’ siger Williams’ førstekører.

”Jeg har tabt mig og selv under julen har jeg talt kalorier.”

Nico Rosberg kæmper med vægten. KERS har gjort den endnu mere vigtig.

“Jeg mener, at vægtreglen er unfair fordi større kørere bliver straffet allerede før starten. Jeg mener, at det er noget vi hurtigst muligt skal have talt om i GPDA (kørernes egen forening).”

Problemet er, hvordan man løser vægtproblemet. Umiddelbart kunne man hæve minimumsvægten, men det vil stadig give de lettere kørere mulighed for at placere mere vægt.

Problemet med vægten er, at man kan reducere den med styrke-, fitness- og konditionstræning, men når idealvægten er nået, så vil yderligere vægttab tære på kroppens muskler og dermed gøre køreren mindre fysisk stærk.

Der er ikke mange gram fedt, der ikke skal være der på Giancarlo Fisichella. Allligevel kan også han blive ramt af KERS-vægtproblematikken

Har du en ide til, hvordan man løser dette problem og gør det fair for alle, så giv din mening til kende i BMF1's facebookgruppe.