Grønt lys: Porsche og Audi i Formel 1

Der har været spekuleret længe, men nu melder den tyske bilgigant VW endelig klart ud, at man vil gå aktivt ind i Formel 1.

Porsches logo. . Copyright Porsche

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 2/5 2022 klokken 17:05

For nylig udtalte den tyske bilgigant VW's CEO, Herbert Diess, at man var tæt på en officiel erklæring vedrørende fabrikkens planer for deltagelse, eller det modsatte, i Formel 1. Eneste sten i skoen var usikkerheden omkring det kommende regulativ for 2026.

Læs her om VW-rygterne og rygterne om Audis overtagelse af af McLaren.

Den sten ser nu ud til at være fjernet.

Det afslørede Herbert Diess i en YouTube-video mandag, hvor han besvarede spørgsmål fra indbyggerne i Wolfsburg, som VW-fabrikken er beliggende i og som indbyggerne af samme årsag er dybt afhængig af.

En af begrundelserne for den endelige beslutning om at gå ind i Formel 1 skal ikke mindst ses i lyset af den store mediebevågenhed, som F1 har opnået de seneste år. Ikke mindst efter at F1-cirkusset skiftede til amerikanske ejere.

"Formel 1 udvikler sig ekstremt positivt på verdensplan," sagde han.

"Markedsføringen, plus Netflix, har ført til, at Formel 1's fanskare er vokset markant, også i USA. Asien vokser markant, også blandt unge kundegrupper. Hvis man ser på de store sportsbegivenheder eller begivenheder i verden, så er det sådan reelt kun Formel 1, der tæller."

Kevin Magnussens Porsche 919 test i Barcelona Kevin Magnussens Porsche 919 test i Barcelona
Copyright Porsche Motorsport


"Hvis du dyrker motorsport, bør du dyrke Formel 1, da det er der, påvirkningen er størst. Desuden kan du ikke komme ind i Formel 1, medmindre der åbner sig et teknologivindue..., en regelændring, så alle starter med samme udgangspunkt."

"Man skal bruge fem eller ti år for at være blandt de bedste, så man kan med andre ord kun komme ombord, hvis der kommer en større regelændring."

"Det kommer der nu, og det kommer også i 2026, hvor motorerne i langt højere grad skal elektrificeres, også med syntetiske brændstoffer. Det betyder, at du skal have en ny motorudvikling, og du skal bruge tre-fire år til at udvikle en ny motor."

"Det betyder også, at det er nu, du skal beslutte dig for at køre i Formel 1 - for muligheden vil sandsynligvis først vise sig igen om 10 år. Og vores to premiumbrands (Porsche og Audi, red.) mener, det er det rigtige at gøre nu, og prioriterer det."

Max Verstappen foran Sergio Perez. Emilia-Romagnas GP 2022Max Verstappen foran Sergio Perez. Emilia-Romagnas GP 2022
Copyright Red Bull Contentpool


Dermed kommer VW-navnet ikke til at indgå i F1-planerne, med derimod både Porsche og Audi, som bliver repræsenteret hver for sig.

Her på BMF1 har vi tidligere oplyst, at Porsche er sat i forbindelse med Red Bull (billedet herover), men Audi ikke endnu ikke sat i forbindelse med nogen F1-teams.

Med beslutningen peger en del på, at Porsches fremtid i sportsvognsklasserne vil være fortid, hvilket Diess også indikerede i videoen.

"Porsche skal være det mest sporty bilmærke i verden - så Porsche skal dyrke motorsport," sagde han.

"Og du kommer derfor til konklusionen: Hvis Porsche dyrker motorsport, er det mest effektive, at gå ind i Formel 1. Det skal man næsten sætte et flueben ved."

Selv om Audi ikke har samme markedsværdi, som Porsche, rummer Formel 1 rummer alligevel et interessant potentiale for fabrikken, udtrykte Diess.

"De (Audi, red.) bevæger sig ind i et højere segment i konkurrence med Daimler. Endvidere overfører Audi fire-fem milliarder om året til Wolfsburg, og enheden vil tilmed overføre mere med deltagelse i Formel 1, end uden."

En Footwork F1 med Porsche motor. Her med Alex Caffi bag rattet i 1991.En Footwork F1 med Porsche motor. Her med Alex Caffi bag rattet i 1991.
Copyright LAT Photographic


"Så man løber simpelthen tør for argumenter, hvis man siger 'jeg tror ikke på Formel 1'. Formel 1 vil vokse, også i fremtiden. Hvorfor skulle man begrænse dem (Porsche og Audi, red.), hvis de tilmed også kommer med flere penge?"

Diess indrømmede, at ikke alle i VW-bestyrelsen støttede beslutningen på et tidspunkt, hvor bilindustrien gennemgår en kæmpe transformation med skiftet til elektrificerede biler.

"Men vores premiummærker siger, at det er den vigtigste løftestang til at øge mærkeværdien og være i stand til at forlange mere for bilerne, men også for at demonstrere over for konkurrenterne, at du har overlegen teknologi, specielt i tilfældet med Audi.

"Audi skal stadig tage stilling til, i hvilken konstellation og med hvilket team (de vil indgå i F1, red.). Men begge (fabrikker, red.) er begyndt at udvikle motorer," lød de lovende ord fra VW-bossen.

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Hk er andenprioritet Mercedes med store opdateringer »