Op- og nedtur for Magnussen

Haas har valgt at have to konfigurationer til deres kørere. Grosjean kører med konfigurationen fra Melbourne og Magnussen kører med den nyeste konfiguration med de seneste opdateringer.

Kevin Magnussen . Copyright BMF1

Af: René Ogrocki (ro@bmf1.dk) d. 3/8 2019 klokken 19:08

Før dagens kvalifikation havde Magnussen sagt at han håbede på køligere vejr, og derved også lavere temperaturer i luften og på asfalten. Det ser ud til at den konfiguration Kevin kører med har det bedst under lavere temperaturer end den gamle konfiguration, som har det bedre under varmere forhold.

I Q1 satte Kevin den 4. hurtigste tid af alle. I Q2 var han næsten et sekund langsommere hvilket ikke er normalt. Forskellen på Q1 og Q2 var primært temperaturen på asfalten. I Q1 havde var der omkring 39-40 grader på asfalten, mens der i Q2 var 43-44 grader. De 3-4 grader mere var nok til at Kevin kørte et helt sekund langsommere end i Q1, og derfor røg ud i Q2.

"Vi havde en idé om at den nye konfiguration var følsom overfor forskelle i temperaturen på asfalten. Det er hårdt når jeg kommer ind som nr. 4 i Q1, og så udgå i Q2. Det er ret ærgerligt. Hver omgang føles som om det er en ny bil jeg skal lære at kende. Det var underligt at der var så stor forskel på de to kvalifikationer, for det var indenfor meget kort tid at forskellen opstod. Det er det mest ekstreme jeg har oplevet på så kort tid," siger en skuffet Magnussen.

Kevin Magnussen undrer sig over hvad der er galt med bilen. Kevin Magnussen
Copyright BMF1


Grosjean blev hurtigere for hvert kvalifikationsheat, så hans bil med den gamle konfiguration havde det meget bedre under temperaturstigningerne, og endte på startplads nr. 9.

"Når det er varmt kører min bil hurtigere end Kevins, og når det er køligere så er Kevin hurtigere. Hvorfor det er sådan kan jeg ikke forklare. Nu har vi en idé om hvor udfordringen ligger, men vi har ikke helt løsningen endnu. I løb bliver det hårdt, vi er ikke hurtige nok, men jeg vil prøve at få et godt resultat," siger Grosjean.

Romain Grosjean, Englands GPRomain Grosjean
Copyright BMF1


Teamchef Günther Steiner havde følgende kommentar; "Vinduet imellem bilen yder fantastisk til den falder helt igennem er meget lille. I dag var der vel ca. 10-12 minutter imellem Kevins tider, så det er virkelig underligt. Kevin sagde da han kørte i Q1 at det var let at køre tiden der gav ham P4, og at han kunne køre hurtigere. Da vi så starter Q2 uden at have ændret på bilen, så var den helt gal med et sekund langsommere, så bilen er meget følsom og det er meget underligt. Vi mangler stadig at finde ud af hvad det er der gør at den er så følsom overfor de små ændringer der skete i dag. Vi forstår hvad der er galt, men vi skal også finde en løsning, så det arbejder vi vidre med."

Günther Steiner i paddockenGünther Steiner
Copyright Bil Magasinet BMF1

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Max Verstappen i sin første pole position Ferrari er ikke favoritter »