Englands GP: 1. frie træning - Gasly hurtigst

Mercedes er stadig suveræne, men Ferrari har sagt at de er klar til kamp i weekenden. Silverstone er en rigtig god bane for Mercedes, så det skal blive interessant at se om der kommer overraskelser i dag.

Australiens Grand Prix 2019 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: René Ogrocki (ro@bmf1.dk) d. 12/7 2019 klokken 12:07

Så er første frie træning igang. Luften er 19, og asfalten er 31 grader, så noget køligere forhold end sidste løb i Østrig hvor asfalten var over 50 grader.

Her efter 20 minutter er der ikke sat nogen tider, alt er stille og roligt i pitten.
Den første der sætter en tid er Kubica med 1:34.735. Nu er halvdelen af feltet kommet ud.

Norris er hurtigst med 1:31.691.
Grosjean er på vej ud af pitten, men i selve svinget til udgangen af pitten skrider Grosjean ud, og får revet hele frontvingen af.

Bottas sætter en tid i 1:29.604, ellers ingen større hændelser her 30 minutter inde i træningen. Hamilton følger op med 1:29.118, men Bottas kommer ind med 1:28.562. Magnussen har kørt 1:31.129, og er nr. 17, men der er forskellig strategi der skal testes. Der er gang i Bottas, som sætter hurtigste tid i 1:27.832.

Kimi Raikkonen stopper midt på banen i sving 7, bilen kan ikke køre, officials kommer til undsætning, og skubber bilen væk. Der er kommet rødt flag.

Halvvejs inde i træningen er det Bottas, Hamilton og Verstappen der er i top 3. I bunden ligger Grosjean uden tid, og de to Williams biler er som sædvanligt sidst af de biler der har sat en tid.

Grosjean er kommet ud af pitten, og denne gang uden at rive frontvingen af. Han er på helt nye Soft dæk. Han sætter en tid i 1:31.211, som placere ham som nr. 18 lige foran de to Williams biler.

Leclerc kommer ind som nr. 3, nu er alle biler ude på banen, og der er 30 minutter tilbage af træningen. Både Hamilton, Verstappen og Albon har en snurretur, men ikke noget alvorligt.

Vettel skubber Leclerc ned fra 3. pladsen, Magnussen har forbedret sig en smule med 1:30.605.

20 minutter tilbage og alle biler er i pit, ingen aktivitet på banen.

10 minutter tilbage og Verstappen kom ind som nr. 3 i 1:28.239. de fleste er ude nu, Verstappen presser sig ind som nr. 2 med 1:28.009.
Gasly svarer igen med 1:27.715, og kommer ind som nr. 2.
Gasly er ikke til at stoppe, han sætter hurtigste tid med 1:27.173.

Top tre i første træning bliver Gasly, Bottas og Verstappen.
I bunden finder vi Kubica, Grosjean og Raikkonen.

BMF1 er tilbage med resumé af 2. frie træning senere i eftermiddag.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Pierre Gasly Red Bull
P
1:27.173 + 0.000 24
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:27.629 + 0.456 28
3. Max Verstappen Red Bull
P
1:28.009 + 0.836 20
4. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:28.122 + 0.949 25
5. Charles Leclerc Ferrari
P
1:28.253 + 1.080 20
6. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:28.304 + 1.131 20
7. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:28.803 + 1.630 20
8. Daniel Ricciardo Renault F1
P
1:29.031 + 1.858 23
9. Alexander Albon Scuderia Toro Rosso
P
1:29.093 + 1.920 25
10. Carlos Sainz Jr. McLaren
P
1:29.162 + 1.989 30
11. Lando Norris McLaren
P
1:29.170 + 1.997 22
12. Sergio Perez Racing Point F1 Team
P
1:29.453 + 2.280 26
13. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
P
1:29.500 + 2.327 26
14. Lance Stroll Racing Point F1 Team
P
1:29.657 + 2.484 24
15. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
P
1:30.099 + 2.926 24
16. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:30.605 + 3.432 24
17. George Russell Williams
P
1:30.741 + 3.568 24
18. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
P
1:30.747 + 3.574 12
19. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:30.811 + 3.638 21
20. Robert Kubica Williams
P
1:32.121 + 4.948 26
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kørerne skal hjælpe med det nye 2021-reglement Englands GP: 2. frie træning - Mercedes i front »