Kørerne skal hjælpe med det nye 2021-reglement

F1 står overfor en større forandring i 2021, og derfor er ejerne og teamsene godt igang med at skabe rammerne for de nye regulativer - og nu kommer kørerne også “på banen”.

Ruslands Grand Prix 2018 . Copyright Haas F1

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 12/7 2019 klokken 12:07

F1 har for vane at ændre reglementet for bilerne og motorerne efter en årrække.

Sidst motorerne blev ændret, var da man introducerede de nye hybrid-motorer i 2014. De skulle også have været ændret igen, men holdene valgte at fortsætte med dem, da de havde kostet ufatteligt mange penge at udvikle, og potentialet slet ikke var udnyttet til fulde.

Sidst bilernes design fik en større “overhaling”, var da man i 2017 kom med de nye og bredere F1-biler.

Nu står sporten overfor en større overhaling af biler og motorer igen.

Romain Grosjean i CanadaRomain Grosjean i Canada
Copyright Haas F1


Planen er at det nye reglement skal træde i kraft fra 2021-sæsonen.
Planen er at få bilerne til at være i stand til at køre så tæt på hinanden som muligt (for at kunne overhale), og at komme med mere larmende motorer.

Som noget nyt har man også valgt at invitere kørerne med til disse møder, hvilket giver meget god mening, da det er dem der skal køre bilerne i sidste ende.

Kørerne er tilfredse med at deltage i disse møder. Senest var både Lewis Hamilton og Nico Hülkenberg til stede, hvilket viser sig at have været så konstruktivt, at repræsentanter for kørerne skal deltage i flere møder.

Det gode ved at kørerne deltager, er at de har mulighed for at komme med deres input og ønsker. Kørerne er dem der skal køre bilerne, så det er også dem der ved, hvilken påvirkning de forskellige input vil have på bilens køreevne.

Næste møde bliver afholdt i Geneve 23 juli, hvor planen er at Romain Grosjean (udvalgt repræsentant for alle kørerne), og Sebastian Vettel vil deltage.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Leclerc vil køre mere aggressivt Englands GP: 1. frie træning - Gasly hurtigst »