Spaniens GP: Dagen Derpå

Spaniens Grand Prix var en kedelig affære, uden de store overhalinger eller action. Mercedes-teamet førte fra start til slut, Haas var tilbage i pointene, og Ferrari missede endnu en chance.

Spaniens Grand Prix 2019 . Copyright Mercedes AMG

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 13/5 2019 klokken 17:05

Selve løbet i Spanien er overstået, hvilket nemt kan betegnes som en virkelig kedelig affære - nærmest Monaco agtigt kedeligt - indtil der kom safety car i slutningen af løbet.

Valtteri Bottas var overlegen i selve kvalifikationen, men problemer med koblingen ved løbets start gjorde, at Bottas kom dårligt ud af startboksen, og måtte overgive sig til Hamilton - som kørte sig til én sikker sejr.

Max Verstappen havde fundet farten i Red Bull-raceren, og fik kørt sig langt nok frem i feltet, til at kunne stå på sidste trin på skamlen under podie ceremonien.
Verstappens franske teamkammerat havde endnu engang nogle uheldige dage på kontoret, da han var langsommere i kvalifikationen, og sluttede tre placeringer bag ved Verstappen.

Spaniens Grand Prix 2019. Hamilton tager starten - og løbetSpaniens Grand Prix 2019. Hamilton tager starten - og løbet
Copyright Mercedes AMG


Ferrari-teamet fortsætter med at skuffe.
Hverken i kvalifikationen eller i løbet, kunne de finde farten i ‘den røde hingst’, hvilket betød at de måtte forlade den bane de havde domineret under vintertestene, med en endnu større afstand pointmæssigt op til det dominerende Mercedes-team.

Dårlige strategiske beslutninger, betød, at Leclerc var fanget bag Sebastian Vettel, som havde flatspottet sit forhjul ved løbets start.
Senere i løbet var Vettel på medium-dæk, fanget bag Leclerc som var på det mindre hurtige hard-dæk.

Hos Haas-teamet strålede kørerne igen. Med Romain Grosjean på syvendepladsen og Kevin Magnussen lige bagved, var der lagt op til en point-høst af de store for det amerikanske team.
7 point blev det til ved det ternede flag, da hovedløs kørsel fra Romain Grosjean endte med at koste teamet vigtige point.

Steiner efter kvalifikation i BarcelonaSteiner efter kvalifikation i Barcelona
Copyright BMF1


Hjemmebanehelten Carlos Sainz Jr. kørte bare og passede sit eget løb, da muligheden pludselig bød sig, og spanieren endte med at tage fra banen med en placering som nr. 8, og fire point med sig hjem i bagagen.

SportPesa Racing Point virkede til at have tabt al pusten i raceren i den her weekend, og sluttede helt nede som nr. 15 og 19 (DNF).

I den bagerste ende af feltet fandt vi - ikke overraskende - Williams-teamet, som for tiden i Formel 1, kører deres eget løb. En trist dag på kontoret for det tidligere mesterskabsvindende team, hvor en af datidens største talenter, Robert Kubica, allerede blev overhalet på omgang 19, og hvor en af nutidens største talenter, George Russell, blev overhalet på omgang 20.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. Lewis Hamilton Mercedes AMG
S
M
S
1T35:50.443 2 26
2. Valtteri Bottas Mercedes AMG
S
M
S
1T35:54.517 2 18
3. Max Verstappen Red Bull
S
S
M
1T35:58.122 2 15
4. Sebastian Vettel Ferrari
S
M
M
1T35:59.610 2 12
5. Charles Leclerc Ferrari
S
H
S
1T36:03.804 2 10
6. Pierre Gasly Red Bull
S
M
S
1T36:10.019 2 8
7. Kevin Magnussen Haas F1 Team
S
M
S
1T36:18.602 2 6
8. Carlos Sainz Jr. McLaren
S
M
S
1T36:22.785 2 4
9. Daniil Kvyat Scuderia Toro Rosso
S
M
M
1T36:23.499 2 2
10. Romain Grosjean Haas F1 Team
S
M
S
1T36:25.084 2 1
11. Alexander Albon Scuderia Toro Rosso
S
M
M
1T36:25.888 2 0
12. Daniel Ricciardo Renault F1
S
H
M
1T36:27.201 2 0
13. Nico Hülkenberg Renault F1
M
S
1T36:29.684 2 0
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Racing
M
H
S
1T36:32.246 2 0
15. Sergio Perez Racing Point F1 Team
S
M
S
1T36:37.320 2 0
16. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Racing
S
H
S
1T36:38.134 2 0
17. George Russell Williams
M
S
M
65 omg. 2 0
18. Robert Kubica Williams
M
S
M
65 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
19. Lance Stroll Racing Point F1 Team
M
S
44 omg. 2 0
20. Lando Norris McLaren
S
M
44 omg. 2 0
Pirelli dæktyper i 2019:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Steiner: Midt-feltet stadig for langt bagefter Spaniens GP: Weekenden i billeder »