Når en Formel 1-kører ikke kan se lyset…

Som følge af de nye regler for bagvingerne samt halo’en opstod der et spøjst problem under starten af Australiens grand prix: Flere kørere kunne ikke se startlyset og vidste derfor ikke, hvornår de måtte slippe koblingen og træde på speederen…

Australiens Grand Prix 2019 . Copyright Mercedes AMG

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 22/3 2019 klokken 14:03

Forestil dig, at du holder og venter ved et lyskryds. Du ved, at der er rødt, men du kan ikke se, hvornår der bliver grønt. Det er mildest talt irriterende…

…og det er katastrofalt, hvis du lever af at køre hurtigt.

Men netop det problem havde mindst to kørere under Australiens grand prix, nemlig Pierre Gasly (Red Bull) og Robert Kubica (Williams). De klagede over det dårlige udsyn under starten, og FIA er nu gået ind i sagen.

En talsmand for FIA udtaler, at man har undersøgt problemet, og er nået til den konklusion, at der er "opstået utilsigtede konsekvenser som følge af de større bagvinger. Sammen med Formel 1-gruppen arbejder vi på at finde en løsning til resten af året, som vi allerede vil implementere ved Bahrains grand prix."

Bagvingerne er i 2019 blevet to centimeter bredere, men problemet er især de to centimeter, som de er blevet højere for at få flere overhalinger under løbet. Men de lidt højere bagvinger er altså et problem for kørerne bagerst i startopstillingen.

"Jeg kunne ikke se lyset", forklarer Gasly, der startede på 17. pladsen. "Jeg havde først mulighed for at reagere, da de andre biler omkring mig begyndte at køre, og det kostede mig et par placeringer."

Gasly vintertest BarcelonaGasly vintertest Barcelona
Copyright Red Bull Contentpool


Kubica, der starterede som nr. 20., oplevede det samme problem: "Det var min første stående start i otte år og fire måneder. Sidste gang var i Abu Dhabi 2010. Så egentlig gik det ret godt. Men jeg gik en lille smule i panik, fordi jeg ikke kunne se startlysene!"

Australiens Grand Prix 2019. Williams RoKit billeder. Robert KubicaAustraliens Grand Prix 2019. Williams RoKit billeder. Robert Kubica
Copyright Williams F1


"Bagvingen på McLaren‘en [Carlos Sainz] skjulte for lysene. Jeg kunne kun se den første blok men ikke resten", fortæller Kubica, der blev nødt til at lægge hovedet helt mod venstre for overhovedet at kunne se noget. "Så der var lidt panik på i det øjeblik”, indrømmer han.

FIA har endnu ikke meddelt, hvordan de på kort sigt vil løse problemet. En mulighed kunne være et ekstra lyssignal længere nede i startopstillingen. En sådan løsning har allerede været afprøvet i 2009, men den blev afskaffet i 2017, da bagvingerne igen var blevet lavere.

FIA har dog siden helt bevidst valgt ikke at placere lyssignalet højere pga. halo’en, så kørernes udsyn ikke hindres af halo-bøjlen.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« F1 teams under tidspres til 2021 Godt dækket ind »