Kevin: Intet blame game hos Haas

Kevin Magnussen føler sig godt tilpas hos Haas og har aldrig følt sig bedre tilpas i Formel 1 end nu. Det skyldes blandt andet teamkulturen hos Haas, forklarer vores hurtige landsmand

Bahrains Grand Prix 2018. Haas . Copyright Haas F1

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 23/1 2019 klokken 12:01

Kevin Magnussen er netop blevet kåret som ”Årets Bilsportskører” ved Danish Motorsport Award og skal nu køre sin tredje sæson for Haas i 2019. Der er en grund til, at det går bedre: Kulturen hos det amerikansk team er mere åben end hos andre teams.

"Når man har det sjovt, kører det bedre, og du bliver selv bedre. Jeg har oplevet tider i Formel 1, hvor jeg virkelig ikke syntes mit job var særlig sjovt. Når der så sker fejl, begynder folk at give hinanden skylden. Det er lettest at give køreren hele skylden. Og så er du hurtigt væk…", fortæller Kevin.

Magnussen ved hvad han taler om, for han har som bekendt tidligere kørt for både McLaren og Renault, der er betydeligt større og har mange flere medarbejdere end Haas. Og han var relativt hurtigt væk fra begge teams.

"Af og til bekriger de forskellige afdelinger hinanden for at få opmærksomhed. De tror, at deres afdeling er den vigtigste, mens andre f.eks. mener, at afdelingen for aerodynamik burde prioriteres højere", siger den 26-årige dansker.

Haas 2018 teamfotoHaas 2018 teamfoto
Copyright Haas F1


Kritikkulturen er anderledes hos Haas: "Det hele fungerer kun, hvis man kan sætte sig ned sammen og tale om tingene. Selvfølgelig finder vi ud af, hvem der har begået en fejl. Men det sker på en konstruktiv måde med henblik på at forbedre teamet. Der er ikke noget blame game", påpeger Kevin.

Kevin har kontrakt med det amerikanske team til og med 2020, og det er med til at give ham en ekstra portion sikkerhed. "Jeg føler mig værdsat og at man har tillid til mig. Atmosfæren i teamet er meget bedre, end jeg hidtil har oplevet. Præstationerne er i orden og alt i alt har jeg det rigtigt godt med, hvor jeg befinder mig i min karriere lige nu", udtaler Magnussen til det tyske magasin motorsport-total.com.

Haas-teamets åbne virksomhedsfilosofi har været medvirkende til succesen sidste år. På trods af, at teamet kun består af 225 medarbejdere, har det været med helt fremme i midterfeltet og kæmpet med Renault om 4. pladsen i konstruktørmesterskabet.

Der er også en anden fordel ved at være i et så lille team, mener Magnussen. "Teamets størrelse tvinger os til at være meget fokuseret, og det er lettere at fokusere på vores mål, når der ikke findes så mange afdelinger. Alle sidder samme sted og arbejder hårdt på at gøre deres bedste inden for deres specifikke område", fortæller Kevin om arbejdsklimaet på Haas-teamets hovedcenter i Banbury i England.

I forhold til de andre større teams er processerne meget mere enkle hos Haas. "Vi skruer hele pakken sammen og får det bedste ud af den: Man designer resten og kører løbet. Det hele er meget enkelt og direkte".

Men der er dog også en ulempe ved at være et nyt lille team: "Vi gør gode fremskridt. Man glemmer måske hurtigt, at vi kun har været i Formel 1 i 3 år. Vi er meget fokuseret på at bygge vores biler effektivt, og af og til bliver vi indhentet af vores manglende erfaring. Det bremser os mere end vores potentiale eller tiden gør“, siger Magnussen, der åbenbart ved, hvor teamets svagheder skal findes.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kevin Magnussen har fået ny løbsingeniør Dansk F1-håb skal køre for F3-topteam »