Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 16/1 2019 klokken 13:01
Ved løbet i Marrakesh fik flere nye kørere mulighed for at prøve kræfter med en Formel E-racer, blandt andet den dobbelte DTM-mester Marco Wittmann og de tidligere Formel-kørere Sergej Sirotkin og Felipe Nasr.
Selv om der i begyndelsen blev trukket lidt på smilebåndet over Formel E, kommer der nu flere kendte kørere med: Blandt de i øjeblikket 22 kørere i Formel E er 9 af dem tidligere Formel 1-kørere, f.eks. Michaels Schumachers tidligere holdkammerat Felipe Massa.
Hans landsmand Lucas di Grassi, der kører for AudiSport Abt Schaeffler, siger til det tyske sportsmagasin SPORT BILD: „I Formel E har næsten alle en chance for at vinde et løb. Jeg vil hellere kunne køre med om sejren her end at blive kørt håbløst bagud i et mindre Formel 1-team.“
Maximilian Günther fra Tyskland, der kører sin første sæson i Formel E for Dragon-teamet, peger på et andet aspekt: „Jeg har haft points til en superlicens til Formel 1 i snart 2 år. Men som vi alle ved, er det ikke den eneste forudsætning for at få lov til at få et sæde. Du skal have penge med. I Formel E bliver du til gengæld betalt for dit arbejde.“
Ingen af de 22 kørere i Formel E har haft penge med for at få et sæde. Det er anderledes i Formel 1. I 2018 købte Stroll senior som bekendt hele Force India-teamet og sørgede dermed for, at hans søn Lance kunne blive i Formel 1 og at den generelt højt respekterede Ocon måtte forlade motorsportens kongeklasse.
I Formel E tjener kørerne op til ca. 15 millioner kroner om året, og det er mere end i mange andre løbsserier.
Men selvfølgelig findes der også en anden grund, som Pascal Wehrlein bemærker. „Mit mål er at vende tilbage til Formel 1 på lidt længere sigt. Men jeg vil generelt gerne blive i formelsporten. Og her er Formel E den bedste mulighed ud over Formel 1, da mange bilproducenter er repræsenteret. Formelbiler har bare noget over sig: Jeg er vild med åbne cockpits og de lette racere“, forklarer Pascal Wehrlein, der kører for Mahindra.