Tre fyldte lastbiler fra Red Bull til Toro Rosso

Toro Rosso og Red Bull udvider samarbejdet og vil gå lige til stregen, så Toro Rosso kommer til at køre med så mange dele fra Red Bull som muligt. Men det betyder fyringer på Toro Rossos fabrik i Italien

Japans Grand Prix 2018 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 9/1 2019 klokken 22:01

Da Red Bull i november 2005 købte Minardi-teamet, var det hensigten at det italienske team skulle være et "kundeteam" for Red Bull Racing. Det vil sige, at de kunne spare penge ved at køre med den samme teknik. Concorde-aftalen forbød dog at køre med samme chassisdele.

Men det har ændret sig nu. Vi kender princippet fra Haas og Ferrari, hvor Haas ikke kun henter drivlinjen fra Ferrari men også kan benytte ældre aerodynamiske dele fra Ferrari – den såkaldte "Haas-Ferrari-model".

Det har fået Red Bull til at ændre sin holdning. Selv om Toro Rosso altid har haft sin egen produktion og egen tekniske direktør (James Key), vil der nu i højere grad blive fokuseret på udviklingen af fælles dele sammen med Red Bull Technology i Milton Keynes fra 2019.

Toro Rosso har allerede i december modtaget "tre lastbiler fyldt med komponenter og gamle dele fra Red Bull Racings biler fra sæsonen 2018 i den udstrækning, reglementet tillader det", bekræfter Red Bulls motorsportskonsulent Helmut Marko i et interview med Motorsport-Total.com. Denne mulighed findes nu, da begge teams kører med Honda-motorer fra 2019. Marko forklarer: "Vi [Red Bull] leverer hele bagenden [til Toro Rosso]."

Toro Rosso fejrer den flotte 4. pladsToro Rosso fejrer den flotte 4. plads
Copyright Toro Rosso


Ikke overraskende spiller økonomien den største rolle. Ved kun at have ét centralt produktionssted, sparer Red Bull og Toro Rosso masser af penge til udvikling og produktion. Derfor flyttes det meste udviklings- og produktionsarbejde nu til Red Bull i Milton Keynes, og Torro Rossos fabrik i Faenza, Italien, lukkes delvist ned.

Fabrikken i Faenza var ellers blevet moderniseret i løbet af de seneste år, og med James Key i spidsen for næsten 400 medarbejdere havde fabrikken også i fremtiden kunnet fungere som en uafhængig aktør i Formel 1. Angiveligt skulle Red Bull have været på udkig efter en køber til Toro Rosso, men der var ingen, der rigtigt var interesseret.

Derfor drejer det sig nu om at spare på udgifterne – og her er Haas-Ferrari-modellen et "godt eksempel", forklarer Marko: "Vi har 372 medarbejdere hos Toro Rosso. Men vi skærer ned på grund af økonomien. Haas har kun 150 medarbejdere. Så hvis man betragter det hele fra et økonomisk og sportsligt perspektiv, er det en meget god model."

Marko siger også, at Ferrari-Haas-modellen går "lige til grænsen eller lidt over", når der drejer sig om "de aerodynamiske komponenter".

Med de nye dele fra Red Bull håber Marko, at „Toro Rosso kan køre med om plads fem og seks. Det vil betyde mange flere præmiepenge for Toro Rossos placering VM-stillingen for F1-teams", har Helmut Marko regnet ud.

OM SKRIBENTEN

Jesper fra BMF1 Jesper er cand.mag. i Moderne Kultur fra Københavns Universitet med speciale i biler og bor til dagligt i Berlin.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ny på overfladen Mesterskabsvindende teamchef bliver ny chef for Mc »