Tilbage til navnet ”Force India”?

Måske kan det ende med, at Lawrence Strolls nye Formel 1-team „Racing Point“ bliver til „Force India“ igen – og her spiller Haas og en civilret en afgørende rolle

Belgiens Grand Prix 2018 . Copyright Racing Point Force India

Af: Jesper Emke Clausen (jc@bmf1.dk) d. 4/12 2018 klokken 23:12

Mens Racing Point Force India stadig skændes med Haas om andelen af de såkaldte "Column 1"-præmiepenge, som først udbetales efter det tredje år i Formel 1, gør en komplet omdøbning af teamet fra ”Racing Point Force India” til ”Racing Point” sagen nu endnu mere kompliceret.

Umiddelbart burde der ikke være de store problemer: FIA kræver i det sportslige reglement, at teamets navn refererer til chassisets navn. Det var også grunden til, at Lawrence Stroll efter købet af teamet "Force India” døbte teamet "Racing Point Force India" ved ”debuten” på Spa i 2018. Chassiset hed nemlig "Force India" ved starten af sæsonen.

Når Stroll så i 2019 kun kalder sit team „Racing Point“ og dermed døber chassiset „Racing Point“ uden reference til "Force India", får han måske problemer med rettighedsindehaveren FOM (Formula One Management Ltd), fordi den kontraktmæssige situation er anderledes her.

Problemerne opstår også, selv om der i de bilaterale enkeltaftaler med de enkelte teams, som har afløst den bindende Concorde-aftale for alle teams, står, at det er tilstrækkeligt, at indehaveren af de kommercielle rettigheder (FOM) godkender en ændring af chassisnavnet.

Som altid er det detaljerne, der tæller: Enkeltaftalerne henviser nemlig eksplicit til Concorde-aftalen, hvor der i tilfælde af en ændring af chassisnavnet kræves en godkendelse fra Formel 1-kommissionen.

Forvirret?

Spørgsmålet er, hvad der er bindende, og hvad der gælder: Kræves der kun en godkendelse fra FOM, eller er det Formel 1-kommissionen, som består af alle teams, FIA og FOM samt andre interessegrupper, som bestemmer, og hvor der kræves et flertal på 18 ud af de i alt 26 stemmer?

I henhold til flere eksperter, som kender de komplicerede og lidt selvmodsigende bestemmelser i reglementet, vil det være klogest for Racing Point at få en godkendelse fra både rettighedsindehaveren FOM og Formel 1-kommissionen, når chassisnavnet ændres, hvis de vil undgå flere juridiske og retlige problemer.

Den meget mudrede situation skyldes ikke mindst efterdønningerne fra Haas-protesten i Abu Dhabi: Haas fik løbskommissærernes ord for, at ”Racing Point Force India” var et ”nyt team”, efter Lawrence Stroll havde købt det.

Det betyder jo som bekendt, at hvis man, som Haas, er et nyt team, har man ikke krav på de såkaldte "Column 1"-præmiepenge de første par år. Men det var netop de penge, som Liberty Media havde lovet Stroll, for Liberty Media betragtede "Racing Point Force India" som et ”gammelt” team, der blev reddet fra en ellers truende konkurs.

Hvis en civilret nu skulle give Haas medhold, sidder vi tilbage med tre løsningsmuligheder på problemet: Enten standses udbetalingen af de såkaldte "Column 1"-præmiepenge til "Racing Point", eller Haas får udbetalt deres manglende 60 millioner US-dollars med tilbagevirkende kraft. Det kan heller ikke udelukkes, at der måske kan indgås en aftale med Haas om en kompensation.

Vi bliver altså nok nødt til at vente på afstemningen i Formel 1-kommisionen, som finder sted den 16. januar i Geneve for at få en endegyldig afklaring på problemet.

Vi bliver nok også nødt til at vente på Chase Carey & Co, for FOM lovede Racing Point, at de resultater, som blev kørt hjem fra og med løbet i Spa, fortsat gælder på trods af et helt nyt teamnavn – uden at ”Force India” nævnes. Ellers har teamet ikke andre muligheder end at blive ved med at benytte navnet ”Force India” i en eller anden form.

Sagen skal være helt afklaret inden den nye sæson 2019 starter i Melbourne.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« McLaren skifter til Chevrolet Formel 1 kalenderen 2019 »