Østrigs GP - Kvalifikationen LIVE: Bottas på pole

Efter kun en uges pause gøres der klar til kvalifikationen til næste Formel 1-grandprix, som denne weekend køres imellem Østrigs bjerge tæt på byen Graz i delstaten Steiermark.

Kvalifikation LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 30/6 2018 klokken 14:06

Velkommen til vores LIVE-dækning af kvalifikationen til Østrigs Grand Prix på Red Bull Ring i regionen Spielberg, der er beliggende i en smuk dal imellem majestætiske bjerge, kobjælder og gamle mænd i tyrolerbukser.

Hardcore (og ældre) F1-fans husker måske de tidligere navne for banen herunder herunder Österreichring, da banen åbnede 1969, og fra 1970 til 1987, og igen fra 1997 til 2003 under navnet A1-Ring. I 2011 genåbnede anlægget med det nuværende navn Red Bull Ring efter en langvarig ombygning.

At dømme ud fra træningerne fredag og lørdag er Mercedes og Ferrari hurtigst, og set med danske øjne er det også gået fint, idet begge Haas-biler i FP3 placerede sig inden for sekundet i forhold til hurtigste mand, som var Sebastian Vettel i Ferrari.

Tyren på Red Bull Ring i ØstrigTyren på Red Bull Ring i Østrig
Copyright BMF1


Kvalifikationen starter kl. 15:00 og vi dækker den naturligvis LIVE herunder.

Vi er få minutter fra starten og vejret er tørt med blå himmel garneret med få hvide skyer, så alt tyder på en tør kvalifikation.

Q1
De grønne lamper tændes og pitlane er åben. Første mand er Brendon Hartley i Toro Rosso. Efter ham strømmer bilerne fra den tunge del af feltet ud på banen.

Nu deltager den hurtigere del af feltet i løjerne, hvor det handler om at sortere de fem langsomste kørere fra.

Med 12 minutter tilbage er Bottas hurtigst, men sekunder efter passeres han af teamkammeraten Hamilton i Mercedes i tiden 1:04.294.

Vettel i Ferrari er nu på P2 i 1:04.347.

Hos Haas kører Grosjean på P5 i femte bedste tid i 1:1:04.707 og han følges af Magnussen i 1:04.761.

Med 9 minutter tilbage er Bottas hurtigst i 1:04.175 og han følges af Hamilton og Vettel. Efter dem følger Verstappen og Räikkönen.

7 minutter tilbage og Hamilton er hurtigst i 1:04.080.

I dropout-zonen finder vi i rækkefølge Alonso, Perez, Sirotkin, Stroll og Ericsson.

Det er meget tæt i toppen, hvor kun 1 sekund adskiller P10 fra P1.

5 minutter tilbage og forrest er stadig Hamilton fulgt af Bottas, Räikkönen, Verstappen, Vettel, Grosjean, Magnussen, Hülkenberg og Sainz på P10.

Canadas Grand Prix 2018 - Sebastian Vettel under de frie træningerSebastian Vettel.
Copyright Ferrari


Med 3 minutter tilbage af Q1 ligger i dropout-zonen og i rækkefølge Vandoorne, Stroll, Alonso, Perez og Ericsson.

1 minut tilbage og Grosjean presser sig op på en flot P4. Magnussen på P7.

Hamilton er stået ud af bilen, men kørerne i den modsatte ende har rigeligt at gøre med at komme i Q2.

1 minut tilbage og Alonso pressede sin McLaren op på P11 mens teamkammeraten Vandoorne hænger fast på P16 fulgt af Perez, Sirotkin, Hartley og Ericsson.

Tiden er gået og Leclerc kører af bane og ud i gruset, men kan dog se sig selv fortsætte i Q2 på P12. En markant forskel på teamkammeraten Ericssons markante sidsteplads.

Vi venter på Q2 og kan imens filosofere lidt over, hvor tæt tiderne ligger på denne korte bane. Således er der under ét sekund imellem Hamilton på P1 og Ocon på P14.

Q2
Leclerc er første mand, og vil utvivlsomt gøre alt hvad han kan for at kompensere for den 5-pladsers straf han får til løbet i morgen efter et gearkasseskift.

Hamilton er nu ude på banen men klager kort efter over vibrationer fra sine nye supersoft-dæk.

Leclerc kører i 1:04.874, hvilket distanceres kort efter af Gasly i 1:04.874.

Hamilton ødelægger kort efter glæden for Gasly med tiden 1.03.577 og er dermed hurtigste mand.

Grosjean kommer ind på P6 i tiden 1:04.059 og kører i pit. Magnussen tager P7 i 1:04.291.

Verstappen kører hårdt ind over de gule "pølse-kerbs" og klager derefter over vibrationer. Hollænderen bliver beordret i pit og bliver skubbet det sidste stykke hen til garagen.

5 minutter tilbage og indtil nu ser det fint ud for Haas, som har begge biler i Q3.

I dropout-zonen finder vi i rækkefølge Hülkenberg, Ocon, Leclerc, Alonso og Stroll.

Renault-racerne havde skruet op for effekten til Kinas Grand PrixHvor er Renault-racernes party-mode?.
Copyright Renault F1


Op til kvalifikationen har der været talt meget om Renaults nye "party-mode". Spørgsmålet er, om det er snak eller realiteter.

2 minutter tilbage og Magnussen kører ud for at sikre sin Q3, mens Grosjean bliver i garagen. Det ligger meget tæt.

1 minut tilbage og i dropout-zonen ligger nu Gasly, Ocon, Leclerc, Alonso og Stroll.

Magnussen afbrød sit tredje sektor og kører i pit, mens Alonso mistede et stykke af sin højre frontvinge efter hård kontakt med kerben.

Ude er Ocon, Gasly, Leclerc, Alonso og Stroll. Ren nedtur for Le Mans-vinderen, som tydeligvis selv ødelagde sit sidste forsøg.

Oppe i den anden ende er Vettel hurtigst i 1:03.544 fulgt af Hamilton i 1:03.577 og Bottas i 1:03.756. Så bliver det ikke tættere.

Vi venter på Q3, mens stewards ser på en situation, hvor Vettel skulle have generet Sainz i Renault, som over radioen meddeler, at han måtte ud over kerben for at undgå tyskerens Ferrari.

Q3
Så strømmer hele feltet ud, mens mørke skyer trækker op over bjergene. Regn?

Hollandske fans jubler mens Verstappen sætter hurtigste tid med 1:04.061, men de falder hurtigt ned igen, da Bottas kommer ind i 1:03.264.

5 minutter tilbage og Räikkönen kører ind på P2 i 1:03.729, mens Grosjean kører ind på P4 i 1:03.892. Flot comeback af franskmanden.

Magnussen kører i pit fra en P8.

Ricciardo klager over et eller andet over radioen, da han siger "no point in running". Vi ved ikke, hvad det handler om.

3 minutter tilbage og alle biler er i pit.

Forrest er stadig Bottas, Räikkönen og Hamilton.

Kina Grand Prix 2018. Haas løbsbilleder. Kevin Magnussen og Romain GrosejanRomain Grosjean sluttede på en flot P6 fulgt af Kevin Magnussen med en P8.
Copyright Haas F1


2 minutter tilbage og Magnussen kører ud på brugte ultrasoft. Herefter kører alle biler ud til deres flyvende omgang.

Magnussen kører sin hurtigste sektor 1. Derefter hurtigste sektor 2. Og til sidst sin hurtigste sektor 3 og kører ind på P8 i tiden 1:04.051. Kun én tiendedel fra Ricciardo.

Grosjean kører flot ind på P6 i tiden 1.03.892. Super tid af franskmanden.

Forrest kører Bottas ind i tiden 1:03.130 og sætter hurtigste tid og dermed pole position. Kort efter passerer Hamilton som toer i 1:03.149 fulgt af Vettel i 1:03.464.

Kun sølle 0.334 sekund skiller dermed P1 fra P3.

Bottas kører en P2 hjem i MontréalValtteri Bottas starter på pole i morgen.
Copyright Mercedes AMG GP


Startrækkefølgen til morgendagens grandprix i Østrig ser dermed således ud: Bottas, Hamilton, Vettel, Räikkönen, Verstappen, Grosjean, Ricciardo, Magnussen, Sainz og Hülkenberg.

På radioen brokker Verstappen sig nu over et eller andet, som er svært at tolke på, men tilsyneladende har en af de to Red Bull-kørere ikke overholdt en intern aftale om, hvem der skal køre først ud på banen. Under alle omstændigheder har situationen sendt Ricciardo ned på P7.

En kvalifikation, hvor især Grosjean imponerede med et flot comeback efter en serie løb, hvor heldet bestemt ikke har tilsmilet Haas-køreren.

Vi vender tilbage i morgen med LIVE-dækning af Østrigs Grand Prix.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:03.130 18
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:03.149 21
3. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:03.464 18
4. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:03.660 21
5. Max Verstappen Red Bull Racing
P
1:03.840 18
6. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:03.892 17
7. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1:03.996 22
8. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:04.051 20
14. Fernando Alonso McLaren
P
1:05.058 17
15. Lance Stroll Williams
P
1:05.286 17
16. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:05.271 9
18. Sergey Sirotkin Williams
P
1:05.322 10
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Østrigs GP: 3. Frie træning Tæt Mercedes/Ferrari k Grosjean hidsig over straf (i Frankrig) »