Spaniens GP: 1. Frie træning - Bottas Hurtigst

Så er F1 feltet kommet til Europa, det er i denne weekend på F1 banen i Bacelona. Det første løb på kontinentet, betyder traditionen tro nye opdateringer til bilerne. Det bliver spændende at se om der vil ske nogle ændringer i feltet.

1. Træning LIVE. . Copyright Bil Magasinet BMF1

Af: Allan Nicolaisen (ani@bmf1.dk) d. 11/5 klokken 11:05

Polske Robert Kubica er afløser i første træning, Rusiske Sergey Sirotkin i den ene af de hårdt prøvede Williams biler. Det kan være at han kan hjælpe teamet, til nogle mere konkurrence dygtige biler til weekenden.

De fleste biler er tidligt på banen, dog lader Hammilton, Bottas og Verstappen vente på sig. Der er endnu ingen der har sat en tid.

1 time og 10 minutter inde i træningen, begynder vi og se nogle omgangstider på tavlen. Kimi Raikkonen er foreløbig hurtigst 1.20.262. Kørerne er virkelig ude og teste grebet i svingene, både Sebastian Vettel og Valteri Bottas er snurret rundt med bilen.

De danske flag er synlige rundt på banen, der er god opbakning til Kevin Magnussen af danske fans på lægterne. Dog har han været mere anonym, han har allerede kørt 8 omgange med den 9. hurtigste tid.

30 minutter er nu gået, alle biler har fået sat en tid, Bottas og Hammilton er lige nu hurtigst. Romain Grosjaen er nu 2 gange kørt af banen, i både sving 4 og 8. Han melder i radioen, at han har problemer med bilen og kommer i pit.

Med 53 minutter igen af 1. frie træning, kører Daniel Ricciardo af banen og sætter bilen i væggen. Det er tvivlsomt om hans bil kommer på banen igen i denne træning. Han havde ellers sat, 3. hurtigste tid på 1.19.871 og kørt 11. omgange.
Der er nu gult flag over hele banen og "Virtual Safety Car". Samtidig med at samtlige biler kører i pit.

42 minutter tilbage af træningen, banen er igen åben for træning.

30 minutter igen, Kubica var ude på en hurtig omgang, med helt nye Super Soft dæk, men desværre spinner han af banen og sætter bilen fast i gruset. Der er igen "Virtual Safety Car", samtidig kører de resterende biler tilbage til pitten.
Kevin har nu kørt 18. omgange, men har kun den 11. hurtigste tid. Bottas er fortsat hurtigst, med en omgangs tid på 1.18.441.

25 minutter igen, banen er endnu engang fri og bilerne er tilbage på banen.

18 minutter igen, Bottas og Hammilton er fortsat hurtigste, begger har sat deres tid på Softdækket. Efter dem er begge Ferrarier, der har sat deres tider på Soft Dækket

15 minutter igen, banen ser ud til at blive hurtigere, jo mere gummi der bliver kørt i asfalten. På trods er det stadig Mercedes hurtigst.
McLaren har fra F1 TV producere været i fokus. Her sammenlignede de, snuden på bilen i dag i forhold til sidste løb i Baku. McLaren har lavet en snude, der har 3 lufthuller der skal nedsætte luftmodstanden. Om det har hjulpet, må vi se over weekenden, men Alonso er lige nu P6 1,710 sekund efter Bottas, Vandoorne er P9 1,992 sekund efter.

5 minutter tilbage af første træning, Raikkonen og de 2 Williams er de eneste biler er stadig er i pitten. Ricciardo får ikke sin bil klar til mere træning i denne omgang.

så er de røde lamper tændte og første frie træning er nu slut.

Robert Kubica fik lov at køre 23 omgange i Williams raceren, desværre overgik han kun teamkammerat Lance Stroll, 3.362 sekund efter Bottas på P1. På onboard kameraet hos Kubica, kan man tydeligt se, at han efter sin skade i en Rally bil, har problemer med højre hånd. Han benytter tydeligt mest venstre hånd, til at styre med.

Kevin Magnussen der satte 11. hurtigste tid, fik en sviner af Leclerc i radion over hans kørsel

Valtteri Bottas satte den hurtigste tid, han fik tilbage lagt hele 32 omgange, kun overgået af Mexicanske Sergio Perez der i sin Force India racer, der kørte 36 omgange. Det rakte desværre kun til 13. hurtigste tid.

Vi ses igen kl. 15.00 til 2. frie træning

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Forskel Omg
1. Valtteri Bottas Mercedes AMG
P
1:18.148 + 0.000 32
2. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1:18.997 + 0.849 22
3. Sebastian Vettel Ferrari
P
1:19.098 + 0.950 24
4. Max Verstappen Red Bull
P
1:19.187 + 1.039 26
5. Kimi Räikkönen Ferrari
P
1:19.499 + 1.351 19
6. Fernando Alonso McLaren
P
1:19.858 + 1.710 26
7. Daniel Ricciardo Red Bull
P
1:19.871 + 1.723 11
8. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
1:19.906 + 1.758 24
9. Stoffel Vandoorne McLaren
P
1:20.083 + 1.935 28
10. Pierre Gasly Scuderia Toro Rosso
P
1:20.508 + 2.360 29
11. Kevin Magnussen Haas F1 Team
P
1:20.637 + 2.489 28
12. Charles Leclerc Sauber
P
1:20.665 + 2.517 23
13. Sergio Perez Force India
P
1:20.924 + 2.776 36
14. Marcus Ericsson Sauber
P
1:20.984 + 2.836 18
15. Carlos Sainz Jr. Renault F1
P
1:21.053 + 2.905 28
16. Esteban Ocon Force India
P
1:21.144 + 2.996 27
17. Nico Hülkenberg Renault F1
P
1:21.159 + 3.011 26
18. Brendon Hartley Scuderia Toro Rosso
P
1:21.373 + 3.225 28
19. Robert Kubica Williams
P
1:21.510 + 3.362 24
20. Lance Stroll Williams
P
1:22.756 + 4.608 15
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
HS
= Hyper soft dæk
US
= Ultra soft dæk
SS
= Super soft dæk
S
= Soft dæk
M
= Medium dæk
H
= Hard dæk
SH
= Super hard dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Kubica får træningsdebut i Spanien Endnu en dansker på banen når F1 kommer til Monaco »