Snart slut med farceagtige gridstraffe

Kinas Grand Prix 2017 - Løbsbilleder fra McLaren Honda. . Copyright McLaren

Foruden motorlyden er gridstraffe sandsynligvis det element i Formel 1, som har mødt størst kritik fra fans. Men også FIA er træt af farcen og varsler derfor store ændringer.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 9/5 klokken 16:05

Foruden lyden er gridstraffe sandsynligvis det element i Formel 1, som har mødt størst kritik fra fans. Men også FIA er træt af farcen og varsler derfor store ændringer.

Snart det er slut med at se et team blive tildelt en farceagtig gridstraf på dusinvis af startplaceringer, som burde sende dem om på den anden side af kloden, for, i sidste ende, blot ende med at starte sidst eller måske endda højere oppe i startrækken.

Eksempelvis blev der på Italiens Grand Prix på Monza i 2017 uddelt samlet 150 placeringsstraffe fordelt over 9 kørere. Hvormed kun to kørere forblev "straffri".

F1s Race Director, Charlie Whiting, er klar over problematikken, som også Formel 1s CEO Ross Brawn har kritiseret sønder og sammen. Derfor ønsker FIA at forenkle det nuværende system, så det kan tages i brug under det kommende regulativ for 2021.

Charlie Whiting under præsentationen af den nye F2-motor ved Italiens Grand Prix 2017.
Copyright BMF1


”Vi ville gerne af med alle gridstraffene, hvis vi kunne,” oplyser han til Motorsport.com. ”Det er, hvad vi arbejder os frem imod.”

Som det er nu, skal en gearkasse holde i seks løb, før den kan skiftes uden straf, og det mener Whiting fungerer fint, ikke mindst som et middel til at holde omkostningerne nede. Derfor arbejdes der nu med et forslag, hvor hvert team får et vist antal gearkasser, som de kan reparere på og derefter rotere imellem de enkelte løb. Systemet benyttes allerede nu med motorenhederne.

"Jeg tænker, at hvis vi ændrer på noget, så bliver det til en ’pool’ af gearkasser, på samme måde som vi har med motorerne,” siger han.

”Så du har kun tre gearkasser til rådighed om året. Gør med dem, hvad du vil, for det er det eneste du får.”

”Det er en af de ting, vi tænker på for 2021. Faktisk introducerer vi en ret omfattende pakke med en række ændringer," lyder de lovende ord fra Charlie Whiting.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Renault vil beholde Sainz Kubica får træningsdebut i Spanien »

Nedtælling

Næste løb: Monacos Grand Prix
Dato: 27/5 2018 kl 14:10 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Monacos Grand Prix
Løbsdato:27/5 2018
Bane:Monaco

Spaniens Grand Prix
Løbsdato:13/5 2018
Bane:Circuit de Catalunya

Optakt

Optakt

Torsdag

Fredag

  • 1. Frie Træning
  • 2. Frie Træning

Lørdag

Lørdag

  • 3. Frie Træning
  • Kvalifikation

Søndag

Søndag

  • Start grid
  • Løbsresultat

Seneste løb

Placering Kører Team
1. L.Hamilton Mercedes AMG
2. V.Bottas Mercedes AMG
3. M.Verstappen Red Bull
4. S.Vettel Ferrari
5. D.Ricciardo Red Bull
6. K.Magnussen Haas F1 Team
7. C.Sainz Jr. Renault F1
8. F.Alonso McLaren
9. S.Perez Force India
10. C.Leclerc Sauber
Se hele resultatet


Tidligere F1 verdensmestre

År Kører
2017 Lewis Hamilton
2016 Nico Rosberg
2015 Lewis Hamilton
2014 Lewis Hamilton
2013 Sebastian Vettel
2012 Sebastian Vettel
2011 Sebastian Vettel
2010 Sebastian Vettel
2009 Jenson Button
2008 Lewis Hamilton