Dagens vigtige møde i Bahrain: Flere overhalinger i 2019

FIA Formel 1-flag . Copyright Ewert Foto

Det er efterhånden gået op for FIA, motorsportens ledende organ, at overhalinger er en mangelvare i dagens Formel 1. Teamene er derfor indkaldt til hastemøde om sagen i Bahrain.

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 6/4 klokken 10:04



Grundlæggende handler racing om én bestemt ting: Overhalinger. Så enkelt kan det udtrykkes. Ikke desto mindre blev F1-fans verden over kun vidne til fem (5) overhalinger under åbningsløbet på Albert Park i Australien.

Med andre ord er denne nøglefaktor en katastrofal mangelvare i dagens Formel 1, og realiteterne er efterhånden ved at gå op for både FIA og ejerne af Formel 1-cirkusset, Liberty Media. Således er antal overhalinger faldet med 50 % siden F1s nyeste regulativ blev taget i brug ved starten af 2017-sæsonen.

Af samme årsag er alle sejl nu sat til for at løse problemet, hvilket bl.a. betyder at samtlige teams er indkaldt til et hastemøde lørdag i forbindelse med weekendens grandprix i Bahrain.

FIA Teknisk reglement figur 17a
Copyright FIA Images


Kilder peger på, at mødet vil koncentrere sig om ændringer, som allerede skal træde i kraft fra 2019-sæsonen. Med til mødet vil Ross Brawn, CEO for Formel 1, medbringe hvad man mener er nogle positive resultater af aerodynamiske studier og test foretaget af et ekspertteam ledet af Williams’ tidligere chef for aerodynamik, Jason Sommerville.

Studierne har koncentreret sig om det såkaldte ’airflow” på vej hen til fronten af bilen. Her vil man derfor foreslå en stærkt forenklet forvinge i forhold til det nuværende orgie af ’winglets’, finner, flaps, m.m…

Således vil forslaget indebære en radikal ændring af ’airflowet’, der interagerer med turbulensen omkring forhjulene – hvilket i dag er skyld i, at den forfølgende bil har svært ved at følge konkurrenten foran. Fjernelse af elementerne vil medføre, at farten i den forreste bil sænkes en smule og dermed tillader den forfølgende bil at komme tættere på.

De komplicerede forvinger kan være fortid fra og med 2019. Her er det Toro Rossos Multi-foil frontvinge.
Copyright BMF1


Endelig menes det, at teamene i et andet møde i dag, fredag, godkender planerne om at der fra 2019 kræves en minimumsvægt hos køreren på 80 kg (da flere kørere vejer mindre, må dette uvægerligt indbefatte ekstra vægt i eller omkring sædet, red.) samt forenklet udformning af karosseriet i det såkaldte bargeboard-område (sidekasserne, red.), så det bliver lettere at se sponsorlogoer på chassiset.

Endvidere vil det blive vedtaget at designe udstødningsrørene således at de ikke peger opad og dermed giver en efterfølgende aerodynamisk effekt og fordel.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« HAAS flytter rundt Alonso: ”McLaren skal rykke nu!” »

Nedtælling

Næste løb: Aserbajdsjans Grand Prix
Dato: 29/4 2018 kl 15:00 dansk tid

Nedtælling til næste løbsstart
00 00 00 00
Se også vores TV-tider hér

Mest læste artikler

BMF1 på FaceBook


 

Aktuelt og seneste Grand Prix

Aserbajdsjans Grand Prix
Løbsdato:29/4 2018
Bane:Baku City Circuit

Kinas Grand Prix
Løbsdato:15/4 2018
Bane:Shanghai

Optakt

    Fredag

    Fredag

    • 1. Frie Træning
    • 2. Frie Træning

    Lørdag

    Lørdag

    • 3. Frie Træning
    • Kvalifikation

    Søndag

    Søndag

    • Start grid
    • Løbsresultat

    Seneste løb

    Placering Kører Team
    1. D.Ricciardo Red Bull
    2. V.Bottas Mercedes AMG
    3. K.Räikkönen Ferrari
    4. L.Hamilton Mercedes AMG
    5. M.Verstappen Red Bull
    6. N.Hülkenberg Renault F1
    7. F.Alonso McLaren
    8. S.Vettel Ferrari
    9. C.Sainz Jr. Renault F1
    10. K.Magnussen Haas F1 Team
    Se hele resultatet


    Tidligere F1 verdensmestre

    År Kører
    2017 Lewis Hamilton
    2016 Nico Rosberg
    2015 Lewis Hamilton
    2014 Lewis Hamilton
    2013 Sebastian Vettel
    2012 Sebastian Vettel
    2011 Sebastian Vettel
    2010 Sebastian Vettel
    2009 Jenson Button
    2008 Lewis Hamilton