Formel 1 på Nürburgring i 2019?

Løbende økonomiske udfordringer og ejerændringer har siden 2013 forhindret Nürburgring i at lægge asfalt til Formel 1.

Nürburgring . Copyright tilknyttet

Af: Lasse Andkjær Nielsen (lan@bmf1.dk) d. 4/1 2018 klokken 16:01

Liberty Media er ivrige efter at have, og bevare, de europæiske baner på Formel 1-kalenderen, hvor det franske Grand Prix vender tilbage i år for første gang siden 2008.

Nürburgring har været vært for 40 Grand Prixer, hvoraf det første fandt sted i 1951.

Banen står over for hård konkurrence for at komme på kalenderen. Sean Bratches fra Formel 1 har tidligere udtalt, at han har modtaget omkring 40 henvendelser fra potentielle baner i løbet af 2017.

Det menes at Libertys prioritet er at sikre et Grand Prix mere i USA, med Las Vegas, New York eller Miami som foretrukne muligheder.

OM NÜRBURGRING:

Nürburgring blev bygget i 1927 og er en ikonisk racerbane i Eifelbjergene i Tyskland. Den er beliggende 100 km syd for Köln og næsten 700 km syd for den danske grænse ved byen Nürburg i Rheinland-Pfalz.

Nürburgring
Copyright Autosport


Oprindeligt bestod Nürburgring af den 22,810 km lange 'Nordschleife' og den 7,747 km lange 'Südschleife'. Banen findes i flere forskellige konfigurationer, men primært forbindes banen med den 20,832 km lange 'Nordschleife', der i daglig tale kaldes 'Ringen'.

Efter Niki Lauda's grimme ulykke i 1976 indså man at Nürburgring var for farlig til Formel 1. På grund af det, blev Hockenheimring vært for det tyske Grand Prix året efter.

I 1984 byggedes 'GP-Strecke' hvor 'Südschleife' plejede at være. Den nye bane kom tilbage på Formel 1-kalenderen samme år og var efterfølgende en fast bestanddel af Formel 1 indtil 2013.

Billeder til turbeskrivelse Tysklands GP 2011. Alle taget af Michael Ewert
Copyright Michael Ewert

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Ericsson: Jeg bliver bedre og bedre Nicholas Latifi reservekører hos Force India »