Nedbrud i 2017 er en fordel for 2018

Renault chefen Cyril Abiteboul indrømmer, at Renault havde alt for mange motorfejl i 2017 men udtaler, at det skete fordi man forsøgte at gøre motorerne stærkere, alt for hurtigt.

Cyril Abiteboul . Copyright Allan Haslund

Af: Allan (arh@bmf1.dk) d. 2/1 2018 klokken 08:01

Renault har, siden introduktionen af de nuværende 1,6 liters turbomotorer haft et ry for at være alt for svage i forhold til konkurrenterne, dog med undtagelse af Honda.

Det ville man ændre på i 2017, hvor det var andet år for Renaults eget Formel 1-hold på gridden i nyere tid.

Men de mange ændringer blev ofte forceret igennem, hvilket betød at stabiliteten på motorerne røg i bund.

Det betyder derimod, at Renault i 2018, vil komme til start med en langt mere stabil motor med endnu mere power.

"Vi forcerede alt for meget igennem i 2017, hvilket betød at vi ofte slet ikke havde haft det i dynoen (motortestbænk red.)," kom det fra Cyril Abiteboul.

"Især Mercedes havde et meget stort forspring, som vi skulle have lukket."

"Den aggressive tilgang til opgraderingerne, betød at vi havde alt for mange nedbrud sidst på sæsonen," tilføjede han.

Det hold der havde flest problemer, var Toro Rosso, som havde mindre køling tilgængelig med deres design, hvilket betød at især Brandon Hartley blev ramt hårdt, hvilket Cyril Abiteboul syntes var synd for ham.

"Vi fandt nogle nye måder hvorpå vi kunne få mere ud af motorerne, men det gav så stabilitetsproblemer."

"Ved at reducere temperaturerne fik vi løst en del af de problemer, men ikke alle holdene formåede at tilføje køling nok."

"Men vi lærte meget af 2017, hvilket betyder at vi vil komme til start i 2018, langt stærkere, sluttede Cyril Abiteboul.

OM SKRIBENTEN

Allan fra BMF1 Allan er en af grundlæggerne af Bil Magasinets Formel 1 side og er en af de mest erfarne Formel 1 skribenter i Danmark.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Max's nytårsfortsæt Haas har fokus på aero i 2018 »