Monacos GP: Løbsresume - Hamilton tog sejren i et rodet løb.

Så blev sæsonens sjette løb kørt og det blev for første gang i år en sejr til verdensmester Lewis Hamilton. Her kan i læse, hvordan det hele gik til.

Lewis Hamilton . Copyright Mercedes AMG GP

Af: Kim Kristensen (kk@bmf1.dk) d. 29/5 2016 klokken 16:05

Monacos Grand Prix 2016 er netop overstået og det blev et løb med en masse forskellig drama. Løbet startede under safety car, fordi banen var meget våd, så man mente ikke det var sikkert at sende bilerne ud på normal vis. Løbet blev dog givet frit da de havde trillet rundt efter safety caren i otte omgange.

Lidt drama var der dog, mens feltet trillede rundt. Daniil Kvyat havde nemlig en del problemer med sit rat, hvilket betød at han var inde i pit flere gange og var et par omgange efter da løbet blev givet frit.

Daniil Kvyat
Copyright Red Bull Media


Efter løbet blev givet frit trak Daniel Ricciardo en del fra, mens Nico Rosberg holde en tydeligvis hurtigere Lewis Hamilton tilbage. Løbet var dog ikke givet fri længe fordi Jolyon Palmer smadrede sin racer på start mållangsiden, så der kom hurtigt safety car igen, dog den virtuelle af slagsen.

Da der var kørt ti omgange blev løbet endelig givet frit og her trak australske Ricciardo igen fra, mens verdensmesteren stadigvæk lå og blev holdt op bag sin teamkammerat. Her blev Lewis Hamilton ind til der var kørt 16 omgange, så kom han nemlig endelig forbi Nico Rosberg.

Daniel Ricciardo
Copyright Red Bull Contentpool


Da Hamilton kom forbi Rosberg havde Ricciardo opbygget et forspring på mere end 13 sekunder, men det begyndte verdensmesteren omgående at hente ind, da han først fik fri bane foran sig.

Løbet startede som nævnt vådt, men banen begyndte hurtigt at tørre op. Det betød at en del kørere her i blandt Sebastian Vettel og Kevin Magnussen gik i pit forholdsvis tideligt og fik intermediate dæk på. Nico Rosberg og Daniel Ricciardo ventede dog lidt længere, så løbet var mere end 20 omgange gammelt da de to kom ind og fik intermediate dæk på.

Nico Rosberg
Copyright Mercedes AMG GP


Det viste sig dog at være lidt for sent. Rosberg kom nemlig ud bag ved de kørere som havde taget skiftet før ham, mens Daniel Ricciardo kom ud bagved Lewis Hamilton på et tidspunkt, hvor briten blot skulle blive ude i otte omgange ekstra så han kunne gå på slicks dæk.

Det lykkedes dog Daniel Ricciardo at fange Hamilton, så det hele skulle afgøres i pitten. Da briten så gil i pit skyndte Ricciardo sig rundt på en ekstra omgang, men da han så kommer i pit havde teamet fundet de forkerte dæk frem. Dermed ødelagde teamet australierens løb for andet løb i træk. Ricciardo kom dog ud bag ved Hamilton, men han formåede ikke at komme forbi verdensmesteren mere i det løb.

Lewis Hamilton
Copyright Mercedes AMG GP


Inden vi nåede der til havde der dog været drama et andet sted på banen. Kevin Magnussen og Daniil Kvyat havde nemlig haft en lille betalje i det næst sidste sving, hvilket betød at russeren måtte udgå, mens Kevin Magnussen kunne fortsætte nogle ekstra omgange, inden han til sidst måtte udgå grundet flere fejl.

Da der var kørt 35 omgange var det farvel og tak til løbsvinderen fra sidste løb. Unge Max Verstappen tabte nemlig bilen oppe omkring casinoet, så hans bil ikke kunne køre mere.

Max Verstappen
Copyright Red Bull Media


Efter det faldt løbet en del til ro, men da der var kørt 50 omgange kom der ballade igen. Der valgte de to Sauber-racere nemlig at køre hinanden af. Teamet havde bedt Felipe Nasr om at lade Marcus Ericsson komme forbi, men det ville brasilianeren ikke være med til. Da svenskeren så forsøgte en vild overhaling kørte de sammen og begge kørere blev efterfølgende trukket ud af løbet.

Balladen mellem de to Sauber-racere fik også teamet til at sende begge kørere til en alvorlig samtale og at give Felipe Nasr en ordentlig skideballe inden han kom op til det møde.

Felipe Nasr og Marcus Ericsson
Copyright Sauber Motorsport


Efter det faldt løbet helt til ro og der var ikke meget spænding til sidst. Daniel Ricciardo og Lewis Hamilton skiftedes til at ligge og presse hinanden og tage tid på hinanden, men mere blev det ikke rigtig til. Det var i øvrigt det samme billede hele vejen ned igennem feltet.

Med under ti omgange tilbage kom der dog lidt regn på banen, hvilket skabte en smule drama længere nede. Det betød at Nico Hülkenberg lige præcis nåede at overhale Nico Rosberg så Force India-Nico sluttede som nummer seks.

Nico Hülkenberg
Copyright Force India


Den anden Force India-kører Sergio Perez kørte også et rigtigt flot løb, han sluttede nemlig som nummer tre og satte flere gange nogle rigtig hurtige tider. Sebastian Vettel blev nummer fire, mens Fernando Alonso hentede en flot femteplads hjem til McLaren.

Løbet var i øvrigt afbrudt af virtuel safety car en del gange i løbet af Monacos Grand Prix, flere af gangene var det dog kun fordi der lå noget på banen som skulle fjernes. Det er dog vær at nævne at Lewis Hamilton trak fra Ricciardo efter vær episode, så i år var det måske de virtuelle safety car perioder som hjalp Hamilton, hvor det sidste år var sådan en som kostede ham sejren.

Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har kørt med.

P. Grid Kører Team Dæk Tid Stop Point
1. 3. Lewis Hamilton Mercedes AMG
P
1T59:29.133 2 25
2. 1. Daniel Ricciardo Red Bull Racing
P
1T59:36.385 2 18
4. 4. Sebastian Vettel Ferrari
P
1T59:44.979 2 12
5. 10. Fernando Alonso McLaren
P
2T00:54.209 2 10
7. 2. Nico Rosberg Mercedes AMG
P
2T01:02.423 2 6
9. 13. Jenson Button McLaren
P
77 omg. 2 2
10. 14. Felipe Massa Williams
P
77 omg. 2 1
11. 12. Esteban Guiterrez Haas F1 Team
P
77 omg. 2 0
12. 11. Valtteri Bottas Williams
P
77 omg. 2 0
13. 15. Romain Grosjean Haas F1 Team
P
76 omg. 2 0
DNF / Ikke-fuldførte
18. 21. Max Verstappen Red Bull Racing
P
34 omg. 2 0
21. 6. Kimi Räikkönen Ferrari
P
10 omg. 1 0
Pirelli dæktyper:
W
= Regnvejrsdæk ("Wet")
I
= Regnvejrsdæk til let regn ("Intermediate")
H
= Hard dæk
M
= Medium dæk
S
= Soft dæk


Hvis dækket ikke er farvet, så betyder den angivne cirkel følgende:
P
= Pirelli (1950 - nu)
G
= Goodyear (1964 - 1998)
M
= Michelin (1978 - 2006, ikke alle år)
B
= Bridgestone (1997 - 2010)
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Tyrene og Renault fortsætter Monaco med det hele »