BMF1.dk's Power Rating: Australiens GP

I weekenden blev Australiens Grand Prix afviklet og søndagens løb sluttede med et ret uvant resultat. Her er BMF1.dk's Power Rating fra kvalifikation og grandprix.

Starten er gået med Verstappen forrest fulgt af Sainz. Australiens GP 2024 . Copyright Red Bull Contentpool

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 26/3 2024 klokken 11:03

Her er de vigtigste nedslag fra sæsons tredje Formel 1-event - denne gang fra den klassiske og underholdende bane i Melbourne.

For første gang i 10 løb sluttede et Formel 1-grandprix uden en vinder fra Red Bull, hvilket skyldtes, at verdensmesteren Max Verstappen allerede på formationsomgangen kørte med en bil, hvor kun bremserne på de tre hjul fungerede. Efter kun tre omgange måtte han derfor udgå med ild i højre baghjul.



Dette åbnede til gengæld løbet i en helt ny og uvant retning og sendte lørdagens P2 i kvalifikationen, Carlos Sainz, helt frem i spids, en position Ferrari-køreren holdt igennem hele løbet. En totalt fejlfri indsats af spanieren, som passerede det ternede flag 2,3 sekund foran teamkammeraten Charles Leclerc.

Selv om Leclerc kæmpede med bremsebalancen igennem hele løbet, kørte han ligeledes et fejlfrit løb, hvormed Ferrari kunne fejre en sjældent set dobbelt podieplacering. Trods Verstappens DNF tydede Sainz' suveræne kørsel på, at end ikke en dominerende hollænder havde slået en perfekt kørende spanier denne australske eftermiddag.



At dømme ud fra dagens resultat spørger man sig selv, hvorfor Maranello-fabrikken ikke forlængede med Sainz.

Hos McLaren hentede Lando Norris det sidste trin på podiet og understregede, at det britiske team er på rette kurs. Selv om Oscar Piastri sluttede på P4, var det ikke helt rookiens dag i det australske, hvor en fejl midtvejs kostede en mulig podieplacering til hjemmebanehelten. Teamordren om at skifte plads med Norris var helt i orden.

Sergio Perez, i den anden Red Bull, havde god fart, men en gridstraf gjorde ikke dagen specielt let for mexicaneren. Trods dette passerede han både George Russell, Mercedes, og Fernando Alonso i Aston Martin. Dog havde han ikke tilstrækkelig fart til at nå op til de to McLarens.



Hos Haas F1 var der glæde på både pitvæg og garager, hvor man kunne glæde sig over noget så usædvanligt som to biler i pointene. Således sluttede Nico Hülkenberg på P9 og Kevin Magnussen på P10.



Det skal dog med, at George Russell ulykke på sidste omgang rykkede de to Haas-folk en plads op i regnskabet, men det skal ikke ødelægge indtrykket af en hurtig dansker, der igen spillede rollen som den perfekte teamkammerat, da Hülkenberg kom foran efter pitstop under en Virtual Safetycar. Magnussen havde haft sit stop flere omgange forinden.

At danskeren ikke placerede sig foran sin tyske teamkammerat betød dog ikke, at han ikke var tilstrækkelig hurtig, for Haas-køreren var i stand til at holde Alex Albon, Williams, i god afstand bag sig. Kun efter en enkelt bremsefejl kom thai-briten lidt for tæt på, men afstanden imellem de to øgedes hurtigt igen.

Kevin Magnussen. Australiens GP 2024Kevin Magnussen. Australiens GP 2024
Copyright Haas F1 - LAT Photo


Hos Kick Sauber, i den modsatte ende af feltet, lignede det de gode gamle kaotiske Minardi-dage, hvor folk fløj rundt som fluer i en flaske. Dette sås tydeligt ved pitstop og ikke mindst, da en løs hjulmøtrik rullede på tværs af pinlane, hvilket indkasserede en straf til teamet.

Hos RB F1 ser det vitterligt ud som om Daniel Ricciardo er ved at løbe ind i endnu en nedtur, som i tiden hos McLaren, hvor Norris distancerede australieren markant. Er det sympatiske Red Bull-ikon ved at være fortid i F1?

Læs om rygterne her.

Pointene i vores Power Rating er et subjektivt skøn fra samtlige skribenter og baseret på præstationerne under kvalifikation, sprint- og hovedløb med hovedvægten på det sidste. 10 point er maksimum og kolonnen til højre viser standardafvigelsen mellem skribenternes bedømmelser, hvor 0,0 viser fuld enighed.

Nr. Kører Rating Std.afvigelse
1. Carlos Sainz 9,9 0,09
2. Charles Leclerc 9,1 0,50
3. Lando Norris 9,1 0,13
4. Oscar Piastri 8,8 0,45
5. Max Verstappen [DNF] 8,8 0,35
6. Yuki Tsunoda 8,3 0,88
7. Kevin Magnussen 8,2 0,35
8. Nico Hülkenberg 8,1 0,31
9. Lance Stroll 7,4 0,51
10. George Russell 7,0 0,66
11. Alex Albon 6,8 0,36
12. Fernando Alonso 6,8 1,33
13. Sergio Perez 6,3 0,79
14. Lewis Hamilton [DNF] 6,0 0,20
15. Guanyu Zhou 6,0 1,10
16. Pierre Gasly 5,5 0,60
17. Esteban Ocon 5,4 1,16
18. Valtteri Bottas 5,3 0,87
19. Daniel Ricciardo 5,1 0,66
20. Logan Sargeant [deltog ikke] 0,0 0,00


Sessionsresultat

Bemærk! Det angivne dæk viser hvilken compound som køreren har sat den pågældende tid på.

P. Kører Team Dæk Tid Omg

OM SKRIBENTEN

Peter fra BMF1 Peter har været en del af BMF1 næsten siden starten og er især kendt for sin faste serie af Kevin-interviews.

RELATEREDE NYHEDER

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.


« Er Ricciardo på vej ud?