Resultater fra Australiens Grand Prix:
  • 1. Frie Træning
  • 3. Frie Træning
  • Startopstilling
  • 2. Frie Træning
  • Kvalifikationen
  • Løbsresultat

Færre point til Haas er også positivt

Af: Nicki Skaaning (ns@bmf1.dk) d. 6/12 klokken 20:12
Formel 1-sæsonen 2019 er slut, og racerne er parkeret i garagen for sidste gang. Alle pointene er fordelt, og konstruktør- og kørermesterskabet er afgjort. Så nu er det tid til at regnskabet bliver gjort op.

Abu Dhabis Grand Prix 2019.
Copyright Haas F1


De fleste snakker om, at Formel 1-holdene får penge af F1-organisationen (Formula One Group) for at deltage i sporten.

Disse indtægter kommer fra banearrangører, TV-penge, sponsorater, osv. og bliver fordelt efter en (meget udskældt) fordelingsnøgle (da de store teams får store bonusser blot for at deltage).

Denne fordeling af indtægter fra FOG er i sig selv også korrekt, men faktisk betaler holdene også for at deltage i sporten.

Alle holdene skal betale et beløb til FIA, for at få lov til at deltage i den kommende sæson.

Dette beløb er $556,509 for hvert af holdene der deltager.

Derudover skal holdene også betale for hvert point de har vundet igennem hele sæsonen før.

Derfor kan det være positivt for nogle at holdene - som f.eks. Haas og Williams - at lade være med at score flere point. Det skyldes, at de (højest sandsynligt) ikke kunne nå at indhente holdet foran pointmæssigt.

Abu Dhabis Grand Prix 2019. Lewis Hamilton fejrer sejren med doughnuts på Yas Marina CircuitAbu Dhabis Grand Prix 2019. Lewis Hamilton fejrer sejren med doughnuts på Yas Marina Circuit
Copyright Mercedes AMG


Holdene får tildelt præmiepenge alt efter hvor de slutter i konstruktørmesterskabet, så derfor er der mange millioner på spil, når man f.eks. går fra 9. til 8.-pladsen.

Men hvis holdet ikke kan nå at indhente foran, så bliver de point de scorer, en meget dyr og spildt fornøjelse.

Holdene skal betale $5563 for hvert point de scorer i mesterskabet, og vinderen af mesterskabet skal betale $6677 pr. point.

Så et par ekstra point i sæsonafslutningen til Haas havde været en månedsløn til et par mekanikere lige ud af vinduet - til ingen verdens nytte.

Mercedes succesfulde sejr betyder også, at de skal betale det højeste indgangbeløb til en sæson - nogensinde.

De 739 point betyder, at tyskerne skal betale intet mindre end $5,490,812 til FIA, for at forsvare titlen i 2020.

Tyskerne havde godt nok scoret flere point i 2016-sæsonen (765 point), men beløbet blev mindre, da prisen pr. point var lavere.

Til sammenligning så skal Haas “kun” betale $712,273 for at deltage i 2020-sæsonen.

Günther Steiner i paddockenGünther Steiner i paddocken
Copyright Bil Magasinet BMF1


Du kan se den samlede liste nedenfor:

Mercedes 739 point $5,490,812
Ferrari 504 point $3,360,261
Red Bull 417 point $2,876,280
McLaren 145 point $1,363,144
Renault 91 point $1,062,742
Toro Rosso 85 point $1,029,364
Racing Point 73 point $962,608
Alfa Romeo 57 point $873,600
Haas 28 point $712,273
Williams 1 point $562,072

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.



Mest læste nyheder

Ferrari frustreret – er den nye bil elendig? Ferrari frustreret – er den nye bil elendig?
Kimi er ligeglad Kimi er ligeglad
HAAS optimistisk trods færre midler HAAS optimistisk trods færre midler
‘Drive to Survive' sæson 2 ‘Drive to Survive' sæson 2
Kinas Formel 1 GP i fare for at blive aflyst Kinas Formel 1 GP i fare for at blive aflyst
Det er aldrig for sent at køre F1 Det er aldrig for sent at køre F1
Seneste nyt fra Holland Seneste nyt fra Holland
"Nyt" hold gør sig klar
Ferrari med Red Bull inspiration Ferrari med Red Bull inspiration
F1-velgørenhedsauktion for Australien F1-velgørenhedsauktion for Australien