Resultater fra Australiens Grand Prix:
  • 1. Frie Træning
  • 3. Frie Træning
  • Startopstilling
  • 2. Frie Træning
  • Kvalifikationen
  • Løbsresultat

2021-regulativet mental udfordring for ingeniørerne

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 10/12 klokken 17:12
De kommende ændringer i F1-regulativet vil blive en stor udfordring for en bestemt medarbejdergruppe i Formel 1. Ikke desto mindre er den nødvendig, mener designlegende.

Den kommende 2021 F1-racer..
Copyright FIA Formula 1


Resultatet af målinger blandt Formel 1-fans verden over har i årevis bekræftet, hvad kun de mest tykhudede i sporten har nægtet: behovet for at forandre Formel 1 til en mere tilskuervenlig sport med bedre racing, enklere bildesign, flere overhalinger og dermed tættere nærkampe.

Og nu kommer forandringerne!

Fra 2021 vil bilernes design ændres dramatisk. Således er det slut med de kunstfærdige frontvinger og de snart mere end en million små vinger her og dér og alle vegne på bilen. Designet bliver således radikalt ændret i retning mod enkelhed i jagten på den såkaldte ‘ground effect’ aerodynamik, som (i teorien) vil eliminere den beskidte luft bag bilerne - og dermed give flere overhalinger.

Foruden kørerne vil en bestemt medarbejdergruppe blive stærkt berørt af forenklingerne, og det er F1-ingeniørerne. Deres indgroede lyst til at finde nye veje, og dermed udfordre reglerne, bliver stækket i en sådan grad, at det utvivlsomt vil blive en mental udfordring.

Den kommende 2021 F1 racer.Den kommende 2021 F1 racer.
Copyright FIA Formula 1


Designlegenden Patrick Head, tidligere teknisk direktør, medstifter af Williams F1 og nu returneret som konsulent hos teamet med de seksten VM-titler, erkender at det forenklede regelsæt vil blive en stor udfordring.

Williams-stifteren mener, at selv om regulativet i mærkbar grad kommer til at indskrænke ingeniørernes arbejdsområde og handlefrihed, så er ændringerne ikke desto mindre en nødvendighed.

“Jeg mener, at det fra et vist synspunkt, fra ingeniørernes side, vil være et tilbageskridt - uheldigvis,” udtalte Patrick Head i forbindelse med Autosports årlige Motorsport Award Show.

“De stigende omkostninger i F1 har gjort det nye regulativ til et nødvendigt onde,” sagde Head, som derefter begrundede sit synspunkt.

“Reelt set er motorsporten simpelthen blevet alt for dyr.”

“Forskellen mellem topteamene og teamene længere nede er alt for stor. Vi skal have flere teams til at køre mod hinanden,” lød det fra Williams-stifteren.

Følg nedenstående links og få mere at vide om 2021-regulativet:

Læs artiklen Flere standarddele i 2021.

Læs artiklen Flere juniorkørere i 2021.

Læs artiklen Mere downforce fra 2021.
Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.



Mest læste nyheder

HAAS vender tilbage til det gamle HAAS vender tilbage til det gamle
Kimi er ligeglad Kimi er ligeglad
Nummer 6 er tilbage Nummer 6 er tilbage
Alonso og McLaren er fortid Alonso og McLaren er fortid
‘Drive to Survive' sæson 2 ‘Drive to Survive' sæson 2
Ferrari frustreret – er den nye bil elendig? Ferrari frustreret – er den nye bil elendig?
Ny tilskuerrekord i 2019 Ny tilskuerrekord i 2019
Kinas Formel 1 GP i fare for at blive aflyst Kinas Formel 1 GP i fare for at blive aflyst
F1-velgørenhedsauktion for Australien F1-velgørenhedsauktion for Australien