Resultater fra 70 års Jubilæums Grand Prix:

2021-modellen “en led sag at køre”

Af: Peter Hartig (pha@bmf1.dk) d. 10/12 klokken 18:12
Det kommende regulativ for 2021 er udarbejdet for at give mere action på F1-banerne, men bilen bliver ikke nem at køre. Det mener Racing Points tekniske direktør.

Den kommende 2021 F1-racer..
Copyright FIA Formula 1


I teorien vil det nye regulativ give mere action på banen og gøre det lettere at overhale den forankørende, uden at bilen, som nu, mister sin downforce og risikerer at køre af banen.

Men ifølge Racing Points tekniske direktør Andrew Green betyder ændringerne ikke nødvendigvis enden på alle problemer for den bagved kørende bil. Således mener direktøren, at den såkaldt ‘beskidte luft’ nu bare er flyttet til den jagtende bils egen frontvinge.

Derfor mener Green, at teamene får en række problemer, som de burde have mere frihed til at løse selv.

“(Regulativet) omkring fronten af bilerne er nået til at punkt, hvor det er ubegribeligt restriktivt, og hvor det kommer til at skade måden, bilen skal køres på,” udtalte Green i går til Autosport.

“Det bliver en led sag at køre.”

“Jeg mener, at hvis de bare gav os en smule mere frihed og tillade os at løse dette, men samtidig beholde den jagtende bils downforce…,” sagde Racing Point-direktøren, der samtidig udtrykte, at bilens manglende stabilitet vil blive et problem.

“Du ønsker biler, der er en smule mere forudsigelige, så kørerne kan angribe, være sikre på hvad de har under bilerne, at de ved, hvad der kommer til at ske, så de kan køre bilen til grænsen og ikke mindst vide, at den også er stabil til grænsen,” fortsatte Green, samtidig med at han adresserede problemet.

Japans Grand Prix 2019. Kvyat på vej ud med aero-måleudstyr monteretDet bliver stærkt begrænset, hvor meget ingeniørerne må skrue på bilerne i 2021. Her justeres på fronten af Daniil Kvyats Toro Rosso.
Copyright Red Bull Contentpool


“Det handler om, hvad der kommer til at ske med fronten af bilen, og hvor den beskidte luft ender lige ned i tunnelerne under bilen.”

Green er ikke i tvivl om at det kommende regulativ er muligt at gennemføre, men han understregede også, at der er behov for flere tilpasninger.

“Den præsenterede 2021-model er én ting… men hvad der er skrevet i regulativet - det er to forskellige ting.”

“Det er så restriktivt, at det næsten er umuligt at designe noget som helst,” lød den dystre forudsigelse fra Andrew Green.

F1s bestyrelsesformand Chase Carey indrømmer da også, at regulativet i sin nuværende form i virkeligheden kun er en start.

“Vi bedrager os selv ved at sige, at alt er på plads og at alle er enige omkring hvert eneste komponent, som vi har beskrevet,” har Carey udtalt.

“Vi tror, at det er de rigtige skridt, der er taget.”

“Vil der være aspekter, som skal redefineres? Helt sikkert,” lød det fra F1-bossen.

Bemærk! Diskussionen er tiltænkt indholdet af artiklen og ikke om man bryder sig om emnet eller formen.
Har man kommentar til dette kan man skrive en mail til forfatteren.



Mest læste nyheder

Steiner: Haas er optimistiske Steiner: Haas er optimistiske
Magnussen kritiserer Albon Magnussen kritiserer Albon
Derfor røg Kvyats dæk Derfor røg Kvyats dæk
Hvad skyldtes dækskaderne på Silverstone? Hvad skyldtes dækskaderne på Silverstone?
Forlader Vettel Ferrari før tid? Forlader Vettel Ferrari før tid?
Breaking: Racing Points bil er ulovlig! Breaking: Racing Points bil er ulovlig!
Ricciardo vil diskutere Grosjeans kørsel Ricciardo vil diskutere Grosjeans kørsel
70 års jubilæum GP: TV tiderne 70 års jubilæum GP: TV tiderne
Hülkenberg kører igen Hülkenberg kører igen
Robert Kubica tilbage i Alfa Romeo-raceren Robert Kubica tilbage i Alfa Romeo-raceren